Michelin heeft eerder aangekondigd dat het alle fabrieken in het thuisland onder de loep heeft genomen. In veel gevallen ligt de productiviteit te laag om in het huidige economische klimaat mee te kunnen. Ondanks veel inzet van de werknemers en van Michelin zelf blijkt de fabriek voor vrachtwagenbanden in La Roche-sur-Yon niet levensvatbaar. De Europese markt voor dat soort banden is totaal stil gevallen en lijdt bovendien veel onder de concurrentie van goedkope concurrenten. Michelin belooft een uitgebreid sociaal plan voor de getroffen werknemers en hoopt een aantal elders binnen het bedrijf een baan aan te bieden. Om daarvoor de tijd te nemen gaat de fabriek pas eind volgend jaar definitief dicht. De bandenfabrikant vraagt de staat verder om hulp voor de fabriek in Cholet waar tot nu toe 1.338 man werkt.

Michelin deelde vorige maand mee ook een fabriek in het Duitse Bamberg te sluiten. Die vestiging maakt 16-inch banden voor personenauto’s maar ook in die markt is de klad gekomen. In Bamberg werken 858 mensen. Verder sluit het Franse concern ook twee fabrieken in Groot-Brittannië met samen 1.700 arbeidsplaatsen.