“We hebben het voorraadniveau geoptimaliseerd om eventueel komende invoertarieven nog even voor ons uit te schuiven. Maar er komt wel ’s een eind aan wat we kunnen doen,” zegt sales en marketing directeur Jürgen Stackmann. Hij waarschuwt dan ook dat die tarieven, als VW ze eenmaal moet ophoesten, de auto’s wel duurder zullen maken voor de Britse klant. “We kunnen die kosten niet volledig blijven absorberen of compenseren.”

Een harde Brexit lijkt met de dag waarschijnlijker nu de Britse regering van Brexiteer Boris Johnson en de Europese Unie lijnrecht tegenover elkaar staan wat een eventuele ‘deal’ betreft.

Volgende week zullen tijdens een Europese Top vermoedelijk knopen worden doorgehakt. De Britse organisatie voor de auto-industrie (SMMT) blijft waarschuwen dat een harde Brexit met nieuwe handelsbelemmeringen en tarieven catastrofaal zal zijn voor de autofabrieken in dat land. Ook fabrieken elders in Europa die met Britse onderdelen werken kunnen er ernstige gevolgen van ondervinden. De Brexit-dreiging speelt ook nog steeds een drukkende rol op de Britse autoverkopen. Vorige maand zijn die weliswaar voor het eerst in tijden weer wat hoger
uitgevallen maar die toename bleef beperkt tot net één procent. Een veeg teken was bovendien dat er in september bijna een kwart minder bestelwagens werden verkocht dan een jaar eerder.