Bovendien is het bedrijf vrijgesteld van de 10 procent belasting op nieuwe personenauto’s en gelden voor in China zelf gebouwde auto’s geen invoerheffingen. Tesla Gigafactory III is de eerste autofabriek in China die volledig eigendom is van een buitenlandse fabrikant. Tot nu toe werd steeds de eis gesteld dat bedrijven van buiten China samenwerken met een binnenlandse collega. Dat gebeurt meestal in een 50/50 joint venture zoals bijvoorbeeld Volkswagen, BMW, PSA en Ford er één of meerdere hebben. Dat Tesla nu het groene licht krijgt en bovendien steun is aangeboden, wordt gezien als een teken dat de regering in Beijing de automarkt werkelijk verder open wil stellen.
Tesla heeft rond de twee miljard dollar in de nieuwe fabriek geïnvesteerd. De bouw is inmiddels in een vergevorderd stadium en de productie zou eind dit jaar op gang moeten komen. Tesla wil er in eerste instantie minstens duizend Model 3’en bouwen, later gevolgd door de nieuwe Model Y.
[…] land is daarmee de derde nationale markt voor Tesla, na de Verenigde Staten en China. Noorwegen kwam in het afgelopen kwartaal pas op de vierde plaats met een omzet van 253 miljoen […]