Lancia werd in 2010, een jaar na de overname van Chrysler door Fiat, in Europa samengevoegd met Chrysler. De uit Amerika aangevoerde auto’s van dat laatste merk werden hier ook omgedoopt tot Lancia’s. Zo stond de Chrysler 300 op het Europese vasteland bekend als de Lancia Thema en werd de Chrysler Voyager eveneens verkocht als een Lancia. Alleen in Groot-Brittannië bleef het daar beter bekende Chrysler gehandhaafd. FCA hoopte met het combinatiemerk rond de 295.000 auto’s te verkopen maar dat viel fors tegen. Ging het in 2010 nog om 112.000 stuks, vier jaar later waren dat er nog maar 74.313 waarvan 71.765 Lancia’s.

Dat legendarische merk is daarmee, behalve dan in Italië, een stille dood gestorven. De toenmalige CEO Sergio Marchionne wilde eigenlijk helemaal van Lancia af maar zwichtte voor het argument dat het in Italië toch wel erg populair was en bleef. Dit jaar heeft Lancia daar ook weer meer auto’s verkocht dan zustermerk Alfa Romeo er wist te slijten in heel Europa. In de eerste negen maanden gingen er 45.783 Lancia’s uit de Italiaanse showroom vergeleken met 39.114 Alfa’s in de EU.

Lees ook: Lancia nog lang niet dood

Lees ook: Toekomst Lancia, stekker er in of stekker er uit?

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding