Vraagtekens bij belang Renault in Nissan

Financiële deskundigen beginnen steeds luider de vraag op te werpen of Renault niet in ieder geval een flink deel van haar aandelen Nissan moet verkopen om de eigen balans wat op te poetsen.

Nissan ontkent breuk met Renault

Renault gaf vorige week een winst- en omzetwaarschuwing af die gevolgd werd door een forse afstraffing op de beurs van Parijs. “Het enige positieve dat je in die waarschuwing kunt lezen, is dat het tot een uitverkoop van haar belang in Nissan zou kunnen komen,” aldus
auto-analist Arndt Ellinghorst.

Renault heeft nog altijd een belang van 43 procent in partner Nissan. Omgekeerd bezitten de Japanners slechts 15 procent van Renault. Nissan wil al lange tijd dat er meer evenwicht in die verhouding komt en zou nu onverwachte bijval kunnen krijgen van de steeds ernstiger
problemen aan de Franse kant. Voor Renault is het pakket Nissan ook nog eens snel minder lucratief aan het worden door de slechte gang van zaken bij de Japanners. Eerder dit jaar moest Renault al melden dat het over het boekjaar 2018/19 826 miljoen euro minder van
Nissan heeft ontvangen dan een jaar eerder. Gezien de ontwikkelingen tot nu toe zal die dividenduitkering over het lopende boekjaar opnieuw een stuk lager uitkomen. Nissan heeft ook al aangekondigd wereldwijd 10.000 banen te schrappen om de kosten te drukken.

Vraagtekens bij belang Renault in Nissan - Automobielmanagement.nl

Vraagtekens bij belang Renault in Nissan

Financiële deskundigen beginnen steeds luider de vraag op te werpen of Renault niet in ieder geval een flink deel van haar aandelen Nissan moet verkopen om de eigen balans wat op te poetsen.

Nissan ontkent breuk met Renault

Renault gaf vorige week een winst- en omzetwaarschuwing af die gevolgd werd door een forse afstraffing op de beurs van Parijs. “Het enige positieve dat je in die waarschuwing kunt lezen, is dat het tot een uitverkoop van haar belang in Nissan zou kunnen komen,” aldus
auto-analist Arndt Ellinghorst.

Renault heeft nog altijd een belang van 43 procent in partner Nissan. Omgekeerd bezitten de Japanners slechts 15 procent van Renault. Nissan wil al lange tijd dat er meer evenwicht in die verhouding komt en zou nu onverwachte bijval kunnen krijgen van de steeds ernstiger
problemen aan de Franse kant. Voor Renault is het pakket Nissan ook nog eens snel minder lucratief aan het worden door de slechte gang van zaken bij de Japanners. Eerder dit jaar moest Renault al melden dat het over het boekjaar 2018/19 826 miljoen euro minder van
Nissan heeft ontvangen dan een jaar eerder. Gezien de ontwikkelingen tot nu toe zal die dividenduitkering over het lopende boekjaar opnieuw een stuk lager uitkomen. Nissan heeft ook al aangekondigd wereldwijd 10.000 banen te schrappen om de kosten te drukken.