Vanwege de grote economische onzekerheden in de wereld heeft Continental ook definitief besloten haar powertrain divisie, die nu bekend staat als Vitesco Techologies, wel te verzelfstandigen maar niet naar de beurs te brengen. “In het komende jaar moet onze powertrain business de onafhankelijkheid en flexibiliteit krijgen die het nodig heeft voor verdere groei. We gaan daarmee in het offensief en tackelen de versnellende trend naar aandrijving elektrificatie,” zegt CEO dr Elmar Degenhart.

Het Duitse bedrijf meldt verder dat de gang van zaken momenteel overeenkomt met de eerder geuite – bijgestelde – verwachtingen. Volgens voorlopige cijfers komt de omzet in het derde kwartaal uit op rond de 11,1 miljard euro met een winstmarge van 5,6 procent. Zo’n 4,6
miljard omzet komt van de banden-activiteiten. Continental boekt de buitengewone last van 2,5 miljard over dat afgelopen kwartaal af. Daardoor wordt niet alleen in die periode maar naar verwachting ook over heel 2019 verlies gedraaid.

Financieel directeur Wolfgang Schäfer: “Gezien de onopgeloste handelsconflicten, de onduidelijke situatie rond Brexit en de inzakkende markten deden we het redelijk goed in het derde kwartaal. We voorzien niet dat de wereldwijde productie van personen- en bestelwagens de komende vijf jaar enige materiële verbetering zal laten zien. Daarom hebben we onze aannames voor de marktontwikkeling op de middellange termijn overeenkomstig aangepast.” Die gedane en aangepaste aannames als onderdeel van het jaarlijkse planningsproces leidden tot een niet-cash afschrijving op goodwill en andere onroerende zaken voor in totaal 2,5 miljard euro, legt de onderneming nog uit.