In Vlaanderen worden weliswaar steeds meer EV’s verkocht maar daarvan gaan er maar weinig naar particuliere kopers. Omdat de subsidie daardoor weinig nut heeft, heeft de Vlaamse overheid besloten ermee te stoppen.

In de eerste helft van dit jaar werden 593 subsidie-aanvragen ingediend, goed voor een totaal bedrag van 2,2 miljoen euro. In heel 2018 ging het nog om 415 aanvragen op 3.648 verkochte EV’s. Eerder dit jaar wilde de toenmalige regering de subsidieregeling nog verlengen tot eind volgend jaar maar een nieuw aangetreden bestuur heeft er nu alsnog een streep door gezet. Automobielfederatie Febiac vindt de afschaffing van de premies onbegrijpelijk. Volgens de organisatie is de doorbraak van elektrische auto’s nog maar net begonnen en blijven steunmaatregelen nodig. “Een sterke fiscale stimulans is vandaag echt nog onontbeerlijk. Nergens ter wereld heeft de markt van elektrische voertuigen zich sneller kunnen ontwikkelen dan gemiddeld, zonder een pakket aan ondersteunende maatregelen. Naast de nodige uitrol van laadinfrastructuur, is een sterk fiscaal signaal cruciaal om de consument vandaag al te overtuigen,” aldus de federatie.

Nederland

In Nederland bestaan belastingvoordelen en subsidies bij de aanschaf en het gebruik van een elektrische auto. Zo wil de overheid bedrijven en consumenten prikkelen om elektrisch vervoer aan te schaffen. De overheid stimuleert ook innovatie op het thema elektrisch rijden. Subsidies zijn er voor verschillende fasen in de technologieontwikkeling. Beginnend bij fundamenteel onderzoek, R&D en vervolgens via demonstratieprojecten naar marktontwikkeling.