Het wachten was volgens mondiaal marketing topman Roel de Vries (foto) op een nieuwe invulling van de structuur, zodat Nissan weer in rustiger vaarwater komt. Een andere manager spreekt iets minder diplomatiek – liever geen naam, meldt hij – van een ‘bevrijding’ van de autoritaire stijl en de priemende blikken van Ghosn.

Dat nieuwe management krijgt inmiddels vorm onder leiding van Makoto Uchida. Hij is in feite nog niet eens echt begonnen, maar Uchida liet zich tijdens een persconferentie van het Formule-e raceteam in Yokohama al even aan ‘ons’ zien. De symboliek is duidelijk: het is menens en het nieuwe Nissan staat in de steigers.

Uchida was tot nu toe verantwoordelijk voor de activiteiten in China, kent de uit Japans perspectief overzeese markten goed en zegt ‘onmiddellijk te beginnen om de business weer op gang te brengen en de company te revitaliseren.’

In de ontwikkelingsafdeling meldt men intussen dat de zwaar verstoorde synergie tussen Nissan, Renault en Mitsubishi weer beter begint de draaien. Dat zal de komende jaren onder andere te zien zijn in het gezamenlijk platform voor de elektrische modellen. Daarbij speelt ook een voor ons deel van de wereld nieuw alternatief in de vorm van ‘e-Power’ hybride modellen. In Japan wordt die in sommige modellen al in twee op de drie verkochte auto’s gekozen.

Acht EV-modellen, offensief e-Power hybrides

De Vries: “In 2022 willen we acht nieuwe EV-modellen in het aanbod hebben en een miljoen elektrische auto’s per jaar leveren. De nieuwe e-Power aandrijving speelt daarbij als alternatief een belangrijke rol. “

“In Europa zullen EV, e-Power en plug-ins dan al samen de helft van de verkopen voor hun rekening nemen.”

De tamelijk eigenzinnige e-Power oplossing wordt met zijn driecilinder ‘energie-generator’ onder de motorkap en een kleine lithium-accu kennelijk een sleuteltechniek voor Nissan. Niet in de laatste plaats, zo zien we tijdens technische workshops, omdat er wordt gewerkt aan een nieuwe generatie waarin de driepitter een extreem hoog rendement haalt. Daarmee komt met name in en om de stad een extreem laag verbruik in beeld. Met bijpassend lage uitstoot. Het is aannemelijk dat we juist die aandrijfvariant in Europa gaan zien. Als tussenstap naar de EV.

Nissan