Analyse: Fiat Chrysler en PSA werken aan fusie

Na de gestrande poging om te fuseren met Renault heeft Fiat Chrysler Automobiles haar zinnen nu gezet op een fusie met PSA, het moederbedrijf van Peugeot, Citroën, Opel en DS.

Beide autofabrikanten hebben inmiddels in een kort bericht bevestigd dat er concrete besprekingen gaande zijn. Daarbij zou ook al zijn afgesproken dat Carlos Tavares, de CEO van het Franse autobedrijf, ook topman wordt bij de fusie-onderneming. John Elkann, momenteel bestuursvoorzitter bij FCA, zou dezelfde rol gaan vervullen bij PSA/FCA of hoe dat bedrijf ook gaat heten.

Het idee is een fusie in aandelen, zoals FCA ook bij Renault op tafel had gelegd. Die plannen strandden al snel nadat ze openbaar werden omdat er bij Renault teveel weerstand tegen bestond, zowel van de zijde van de Franse staat als grootaandeelhouder als van vaste partner Nissan. De eerdere topman Thierry Bolloré was een enthousiast voorstander van het fusieplan maar moest, mede om die reden, onlangs het veld ruimen bij Renault. Terwijl de halve autowereld ervan uitging dat de gesprekken tussen FCA en Renault wel weer op gang zouden komen, is er nu de toch verrassende bevestiging van vergaand overleg met PSA.

Dat FCA en PSA met elkaar praten over enige vorm van samenwerking is niet nieuw. Zowel Tavares als zijn tegenhanger Mike Manley (links op foto) hebben dat al maanden geleden zelf bevestigd. Vooral Fiat Chrysler is zich er al lange tijd van bewust dat het eigenlijk nog altijd veel te klein is om de drastische transformatie in de auto-industrie en de wereldwijde concurrentieslag op eigen kracht aan te gaan. Wijlen Sergio Marchionne (rechts op foto) was een ‘outspoken’ voorstander van een fusie maar klopte tevergeefs aan bij onder meer General Motors en Volkswagen. Zijn opvolger kijkt duidelijk naar een andere categorie met zijn avances richting de twee Franse spelers.

PSA en Fiat Chrysler Automobiles lijken elkaar op veel terreinen mooi aan te vullen. FCA is na het inlijven van Chrysler een grote speler op de Amerikaanse markt waar PSA graag op termijn ook wil binnendringen. Aan de andere kant is PSA na de overname van Opel/Vauxhall de tweede autoverkoper in Europa waar het hier kwakkelende Fiat weer van kan profiteren. De vraag is wel of de verschillende concurrentiediensten ook het groene licht geven voor zo’n nieuw machtsblok. Uit cijfers van autokoepel Acea valt te berekenen dat PSA en FCA in de eerste drie kwartalen van dit jaar samen een Europees marktaandeel hadden van 22,6 procent. Dat is nog net iets minder dan de 24,3 procent van de Volkswagen Groep maar wel iets om wat wenkbrauwen te laten fronsen. In Frankrijk lijkt de zaak aanzienlijk gevoeliger te liggen want daar komt een gecombineerd bedrijf uit op 36 procent van de markt.

Ook wat modellen betreft is er een mooie aansluiting. PSA is sterk in kleinere en middelgrote auto’s terwijl FCA die ook wel voert maar vooral sterk is met Jeep en RAM ook een grote troef is, het soort auto’s dat in het gamma van de Fransen ontbreekt. Wat de kleinere modellen betreft lonkt FCA uiteraard naar het gezamenlijk gebruiken van één of meer platforms, de in de auto-industrie bewezen methode om fors op de kosten te besparen. Van al die auto’s bouwden PSA en FCA er vorig jaar bij elkaar opgeteld 8,7 miljoen. Met zo’n aantal – en een gezamenlijke omzet van zo’n 150 miljard euro – zou een fusiebedrijf de vierde autospeler ter wereld worden, na Volkswagen Groep, Toyota en voorlopig ook nog ruim na Renault-Nissan-Mitsubishi. Die vierde plaats kunnen ze voorlopig ook wel vasthouden, tot er zich weer een nieuwe autofusie aandient uiteraard.

Lees ook: Fiat Chrysler trekt fusieplan Renault in

Lees ook: PSA en Fiat Chrysler breiden samenwerking uit

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Analyse: Fiat Chrysler en PSA werken aan fusie - Automobielmanagement.nl

Analyse: Fiat Chrysler en PSA werken aan fusie

Na de gestrande poging om te fuseren met Renault heeft Fiat Chrysler Automobiles haar zinnen nu gezet op een fusie met PSA, het moederbedrijf van Peugeot, Citroën, Opel en DS.

Beide autofabrikanten hebben inmiddels in een kort bericht bevestigd dat er concrete besprekingen gaande zijn. Daarbij zou ook al zijn afgesproken dat Carlos Tavares, de CEO van het Franse autobedrijf, ook topman wordt bij de fusie-onderneming. John Elkann, momenteel bestuursvoorzitter bij FCA, zou dezelfde rol gaan vervullen bij PSA/FCA of hoe dat bedrijf ook gaat heten.

Het idee is een fusie in aandelen, zoals FCA ook bij Renault op tafel had gelegd. Die plannen strandden al snel nadat ze openbaar werden omdat er bij Renault teveel weerstand tegen bestond, zowel van de zijde van de Franse staat als grootaandeelhouder als van vaste partner Nissan. De eerdere topman Thierry Bolloré was een enthousiast voorstander van het fusieplan maar moest, mede om die reden, onlangs het veld ruimen bij Renault. Terwijl de halve autowereld ervan uitging dat de gesprekken tussen FCA en Renault wel weer op gang zouden komen, is er nu de toch verrassende bevestiging van vergaand overleg met PSA.

Dat FCA en PSA met elkaar praten over enige vorm van samenwerking is niet nieuw. Zowel Tavares als zijn tegenhanger Mike Manley (links op foto) hebben dat al maanden geleden zelf bevestigd. Vooral Fiat Chrysler is zich er al lange tijd van bewust dat het eigenlijk nog altijd veel te klein is om de drastische transformatie in de auto-industrie en de wereldwijde concurrentieslag op eigen kracht aan te gaan. Wijlen Sergio Marchionne (rechts op foto) was een ‘outspoken’ voorstander van een fusie maar klopte tevergeefs aan bij onder meer General Motors en Volkswagen. Zijn opvolger kijkt duidelijk naar een andere categorie met zijn avances richting de twee Franse spelers.

PSA en Fiat Chrysler Automobiles lijken elkaar op veel terreinen mooi aan te vullen. FCA is na het inlijven van Chrysler een grote speler op de Amerikaanse markt waar PSA graag op termijn ook wil binnendringen. Aan de andere kant is PSA na de overname van Opel/Vauxhall de tweede autoverkoper in Europa waar het hier kwakkelende Fiat weer van kan profiteren. De vraag is wel of de verschillende concurrentiediensten ook het groene licht geven voor zo’n nieuw machtsblok. Uit cijfers van autokoepel Acea valt te berekenen dat PSA en FCA in de eerste drie kwartalen van dit jaar samen een Europees marktaandeel hadden van 22,6 procent. Dat is nog net iets minder dan de 24,3 procent van de Volkswagen Groep maar wel iets om wat wenkbrauwen te laten fronsen. In Frankrijk lijkt de zaak aanzienlijk gevoeliger te liggen want daar komt een gecombineerd bedrijf uit op 36 procent van de markt.

Ook wat modellen betreft is er een mooie aansluiting. PSA is sterk in kleinere en middelgrote auto’s terwijl FCA die ook wel voert maar vooral sterk is met Jeep en RAM ook een grote troef is, het soort auto’s dat in het gamma van de Fransen ontbreekt. Wat de kleinere modellen betreft lonkt FCA uiteraard naar het gezamenlijk gebruiken van één of meer platforms, de in de auto-industrie bewezen methode om fors op de kosten te besparen. Van al die auto’s bouwden PSA en FCA er vorig jaar bij elkaar opgeteld 8,7 miljoen. Met zo’n aantal – en een gezamenlijke omzet van zo’n 150 miljard euro – zou een fusiebedrijf de vierde autospeler ter wereld worden, na Volkswagen Groep, Toyota en voorlopig ook nog ruim na Renault-Nissan-Mitsubishi. Die vierde plaats kunnen ze voorlopig ook wel vasthouden, tot er zich weer een nieuwe autofusie aandient uiteraard.

Lees ook: Fiat Chrysler trekt fusieplan Renault in

Lees ook: PSA en Fiat Chrysler breiden samenwerking uit

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding