Kijk eerst eens naar Renault zelf, want dat plaatje is zo gek nog niet. Renault was samen met haar partners Nissan en Mitsubishi een deel van vorig jaar de grootste autoverkoper ter wereld, zelfs nog groter dan de Volkswagen Groep. De alliantie kwam over heel 2018 ook ruim boven de 10 miljoen auto’s uit. Nu ligt dat aantal door de malaise bij Nissan momenteel wel een stuk lager. Groupe Renault zelf verkocht in het derde kwartaal ruim 850.000 auto’s wat op jaarbasis uit zou komen op 2,6 miljoen. Nissan zit ondanks de problemen over de eerste zes maanden van haar boekjaar nog altijd op bijna 2,5 miljoen ofwel 5 miljoen over een heel jaar. Mitsubishi komt weer over de eerste negen maanden op een goede miljoen wat 1,35 miljoen over het hele jaar zou betekenen. Opgeteld komt de alliantie dus dit jaar rond de negen miljoen auto’s uit, nog altijd meer dan PSA en FCA samen. Eerste conclusie lijkt dus dat Renault c.s. de schaalgrootte al heeft die PSA en haar nieuwe bruid met de fusie wil bereiken.

Budgetmerk en verborgen schat

Daarnaast biedt de Renault Groupe onderdak aan een aantal elkaar mooi aanvullende merken. Renault zelf voert een breed gamma modellen, inclusief bestelwagens, heeft met Dacia een succesvol low-cost merk in huis en is grotendeels eigenaar van Avtovaz dat met Lada mede dankzij een aantal modernere modellen aan een opmars bezig is op de grote Russische markt. Renault heeft nog een verborgen schat, Kwid, een lower-than-low-cost auto die voorlopig alleen in India op de markt is maar van daaruit een deel van de wereld kan gaan veroveren. In India, met de op China na grootste bevolking ter wereld, is kort geleden ook de Triber gelanceerd. Dat ‘busje’ voor zeven personen is gericht op een marktsegment dat de helft van alle Indiase autoverkopen uitmaakt. Het Franse bedrijf heeft ook nog eens met een joint-venture Renault-Samsung Motors een aardige aanwezigheid in Zuid-Korea. Toegegeven, Renault is niet erg sterk in China, behalve met de succesvolle bestelwagen City K-Ze, maar kan dat land ook overlaten aan partner Nissan die er juist steeds meer naar toe verschuift.

Problemen Nissan

Nu is het wel zo dat er vooral aan Nissan op dit moment veel mankeert. De Japanners verkopen in Europa een kwart minder auto’s dan vorig jaar en hebben ook op de grote Amerikaanse markt met veel tegenslag te kampen. Wereldwijd is de productie dit boekjaar zo’n 8,5 procent lager in 2018, hoewel september opeens wel weer een kleine plus laat zien. Bestuursvoorzitter Jean-Dominique Senard van Renault zegt dan ook terecht dat alle aandacht nu gericht moet zijn over het wegnemen van de door de affaire Ghosn gerezen spanningen binnen de alliantie en het weer op de goede weg helpen van Nissan. “De alliantie blijft erg belangrijk in de wereld en ik ben er van overtuigd dat de industriële strategie de komende maanden voor Renault en Nissan versterkt zal worden,” zegt de Franse minister voor industrie Bruno le Maire als grootste aandeelhouder van Renault. Je moet je daarbij afvragen of Senard eigenlijk niet opgelucht ademhaalt dat hij zijn aandacht aan de interne alliantie kan wijden en zich niet hoeft bezig te houden met de integratie van een gecompliceerder partner als Fiat Chrysler Automobiles. Hij zal ook met leedvermaak zien dat nu overal kritische vragen oprijzen of PSA wel een goede stap heeft gezet. ‘’Als ik mijn tijd zou moeten besteden aan spijt hebben – over de misgelopen fusie – dan had ik hier niet de baas moeten zijn,’’ zegt Senard er zelf over. “Onze alliantie kan prima voortbestaan zonder FCA,” voegt hij er voor de duidelijkheid aan toe.