Volkswagen viert de introductie van deze elektrische auto met een exclusief en luxe uitvoering: de ID.3 1ST. De enkele duizenden exemplaren van deze limited edition voor Nederland zijn inmiddels allemaal gereserveerd. Potentiële kopers kunnen hun interesse echter nog steeds kenbaar maken op een speciale website. De prijzen en specificaties van de ID.3 1ST en de reguliere modellen worden binnenkort bekend gemaakt.

Tegelijk heeft de Duitse regering de aankoopsubsidie op elektrische auto’s aanzienlijk opgevoerd tot rond de 6.000 euro. Voor auto’s met een nieuwprijs tot 40.000 euro is de subsidie verdubbeld, boven die prijs geldt een verhoging met 25 procent. De voor de subsidie benodigde miljoenen worden voor de helft door de Staat en voor de andere helft door de Duitse autofabrikanten opgehoest.

Nieuw tijdperk Volkswagen

De productiestart van de revolutionaire elektrische auto luidt een nieuw tijdperk in voor Volkswagen, aldus CEO dr Herbert Diess. Het model is qua belang vergelijkbaar met de introductie van de Kever en Golf. De ID.3 beoogt ‘het boegbeeld te worden van de nieuwe toekomst van het merk waarin elektrisch rijden bereikbaar wordt voor iedereen’. Een belangrijk element van de elektrische strategie van Volkswagen is het beschikbaar maken van elektrische auto’s in grote aantallen, tegen bereikbare prijzen.

Volkswagen is naar eigen zeggen de eerste volumefabrikant die een grote autofabriek voor conventionele auto’s volledig ombouwt naar elektrische modellen. De operatie in de fabriek in het voormalige Oost-Duitsland is vorig jaar begonnen. Sindsdien zijn de verschillende productieprocessen grondig gemoderniseerd en aangepast voor het nieuwe tijdperk. Met zo’n 1.700 robots, autonome transportsystemen en volledig geautomatiseerde productieprocessen wordt Zwickau het symbool van de grootschalige én klimaatneutrale productie van elektrische auto’s. Het hele project moet in 2021 worden afgerond waarmee Zwickau de grootste en meest efficiënte fabriek voor elektrische auto’s in Europa moet zijn. Volgens Merkel wordt Zwickau dan ook ‘een hoeksteen van de Duitse auto-industrie.’