Dinsdag werd bekend dat een autonoom rijdende Volvo van Uber die in 2018 was betrokken bij een dodelijk ongeval in Tempe, Arizona, ernstige veiligheidsgebreken vertoonde en het slachtoffer ‘niet had herkend als voetganger’. En woensdag stortte de koers van Uber op Wall Street naar een dieptepunt van 25 dollar, 44 procent onder de uitgiftekoers van 45 dollar in mei, doordat investeerders van het eerste uur maar ook werknemers niet langer verplicht waren hun stukken vast te houden.

Situatie Nederland

Uber heeft in ons land volgens schattingen van het Financieel Dagblad zo’n 3.500 chauffeurs rondrijden. Dat is een voorzichtige schatting omdat Uber daar, tot irritatie van gemeenten, geen informatie over wil geven. Die Ubers rijden in hoofdzaak in Amsterdam inclusief Schiphol, Rotterdam, Utrecht en Eindhoven. Daarnaast is er nog een Uber in ons land, het hoofdkantoor voor de regio Europa, Midden-Oosten en Afrika dat gevestigd is in kantorencomplex The Cloud aan de Mr. Treublaan vlakbij het Amstelstation in Amsterdam. Daar wil Uber de komende jaren doorgroeien naar rond de duizend werknemers.

De internationale hoofdzetel van Uber is gevestigd in San Francisco. Het bedrijf, als je het zo kan noemen, draaide in het afgelopen kwartaal een eigen omzet van 3,8 miljard dollar, 30 procent meer dan een jaar eerder. Het bedrag aan boekingen liep met 3,7 miljard dollar op naar 16,5 miljard. Het platform telt nu meer dan 100 miljoen gebruikers, een kwart meer dan vorig jaar. Doordat Uber nog steeds sterk blijft investeren in groei, ook in de scooters en dergelijke, kwam uiteindelijk het verlies uit de bus van 1,1 miljard dollar. Dat was dan wel een stuk fraaier dan de 5,2 miljard verlies over het voorafgaande kwartaal. Uber heeft sinds de oprichting ruim tien jaar geleden nog nooit winst gemaakt maar CEO Dara Khosrowshahi zei bij een toelichting op de cijfers dat hopelijk in 2021 wel te doen. Daarbij gaat het wel over de aangepaste winst, als alle kosten gewoon worden meegeteld dan blijft het onder de streep vermoedelijk net zo rood als altijd.

Andere terreinen

Om de slechte gang van zaken bij de taxiritten wat te compenseren, betreedt Uber steeds meer andere terreinen. Zo is het nu via Uber Freight actief als intermediair voor vrachtrijders en heeft het een divisie, Other Bets, die onder meer investeert in nieuwe mobiliteit. Daarnaast is er het ook in onze steden overbekende Uber Eats dat inmiddels proeven neemt met het afleveren van de boodschappen en binnenkort ook advertenties op de tassen wil gaan verkopen. Die maaltijddivisie is wel de sterkst groeiende binnen Uber maar heeft ook ’t meeste last van steeds grotere wordende concurrenten als het vaderlandse Take-away dat net collega/concurrent Just Eat heeft overgenomen. En verder grijpt ook Uber naar een in ondernemingsland bekend middel: zo veel mogelijk snijden in de kosten.

Maar de kou is voorlopig nog niet van de lucht. Eén van de grootste bedreigingen voor giga-bedrijven als Uber is dat de autoriteiten ze steeds meer aan de normale regels willen onderwerpen. Bij Uber gaat het dan om de vraag of de Uber-rijders in hun eigen auto of de fietsende maaltijdbezorgers al dan niet als werknemer beschouwd moeten worden, met alle sociale kosten van dien. In een aantal landen zijn of worden daar al rechtszaken over gevoerd terwijl momenteel in Californië ook weer een belangrijke testcase draait. Verliest Uber, dan is het niet langer ‘zo maar een app’ om ritten te boeken en andere transacties te regelen maar een gewone onderneming.