Maar er komt ook geen SUV voor het E-segment noch een Sportwagon uitvoering van de Giulia. Zelfs de Giulietta krijgt geen directe opvolger. Daarmee vervreemd Alfa Romeo zich van een historisch belangrijke doelgroep waarvan de oorsprong teruggaat naar de Alfasud uit 1971. De betreffende klanten zullen in de toekomst niet meer door het Italiaanse merk bediend worden.

Andere koers

Dat Alfa Romeo een andere koers gaat varen, is bevestigd door John Elkann en Mike Manley, respectievelijk de voorzitter van de Raad van Bestuur en de CEO van het overkoepelende Fiat Chrysler Automobiles-concern. Zij verklaarden tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers dat het sportieve premium merk nog enkele jaren moet wachten op imago versterkende modellen, omdat de focus elders komt te liggen: het opkrikken van de verkopen met compacte SUV-modellen. Die zullen vanaf de verkoopstart leverbaar worden in stekkerhybride uitvoering, zodat Alfa Romeo tegelijkertijd qua elektrificatie een inhaalslag kan gaan maken.

Alfa Romeo gaat dus op de modieuze SUV-toer. De hoge modellen zijn bestemd voor het B- en C-segment. Dat is de klasse waarin Seat actief is met respectievelijk de Arona en de Ateca. De Tonale, die afgelopen maart in conceptvorm op de autosalon van Genève werd voorgesteld, moet Alfa Romeo in het C-segment gaan vertegenwoordigen. Hij wordt zoals gezegd ook in stekkerhybride uitvoering leverbaar met een systeemvermogen van 190 pk of 240 pk. De eerste klantleveringen zijn voor 2021 gepland. Een jaar later wordt Alfa Romeo actief in het B- segment. Dat gebeurt met een model dat zijn platform zal delen met de nieuwe Fiat 500 / Panda en de ‘mini Jeep’. Deze B-segment SUV wordt zowel in hybride als volledig elektrische uitvoering leverbaar. Je kan in dit model de verlate, hoge opvolger van de MiTo zien. De Tonale gaat opereren in hetzelfde prijssegment als de Giulietta. Dit betekent dat de Giulia voorlopig het enige lage model van Alfa Romeo zal zijn.

In 2020 zal er dus geen nieuw model in de Alfa Romeo showrooms verschijnen, maar er komt volgend jaar wel een facelift voor de Giulia en Stelvio. Daarbij zal met name het sterk bekritiseerde (want voor een premium merk te laagwaardige) dashboard worden aangepakt. Alles wat de bestuurder aanraakt wordt naar een hoger plan getild, bijvoorbeeld de middenconsole, de versnellingspook, het stuurwiel en de schakelaars. Daarbij zal het 6,5 inch scherm wat bediend wordt met een soort iDrive controller worden vervangen door een 8,8 inch touchscreen. Het bijbehorende infomediasysteem krijgt een grotere rekenunit met meer functionaliteiten. In het kader van de facelift van de Giulia en Stelvio wordt de veiligheidsuitrusting uitgebreid met onder andere Forward Collision Warning. Samen met andere nieuwe assistenten zullen de Alfa Romeo modellen hierdoor op Level 2 niveau autonoom kunnen rijden. Zowel de Giulia als de Stelvio zal na de facelift besteld kunnen worden in de nieuwe carrosseriekleuren Anodized Blue en Lunare White. Bij de Stelvio wordt het mogelijk om de bumpers helemaal mee te spuiten, om de SUV uitstraling van dit model wat te verminderen.

De update van de Giulia en Stelvio is een pleister op de wond voor de merk fans, want Alfa Romeo zal zoals gezegd heel veel modellen niet introduceren. De belangrijkste daarvan zijn de nieuwe GTV en 8C. Die zouden als een feniks uit de as herrijzen met respectievelijk minimaal 600 pk en 700 pk. De GTV zou een soort Giulia Coupé worden. Het hogere vermogen in vergelijking met de Quadrifoglio uitvoering zou bereikt worden met stekker hybride techniek. De 8C zou een bonafide stekkerhybride supersportwagen worden, mogelijk met een technische input van Ferrari. Helaas gaan deze plannen nu niet door, want de sportieve modellen hebben onvoldoende verkooppotentieel. Alfa Romeo staat in Europa na 9 maanden op een afzetverlies van 42 procent dus heeft eerst dringend behoefte aan auto’s waarmee wél aanzienlijke aantallen orders geschreven kunnen worden.

Geduld CEO Manley is op

“Ik ben niet blij met de prestaties van Alfa Romeo”, zei Manley tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers. “Voor de korte termijn wordt het portfolio van het merk daarom significant teruggeschaald met een navenante reductie van de investeringen”. Het in productie nemen van een tweetal SUV modellen kost natuurlijk ook geld, maar die hebben zoals gezegd een veel groter inkomstenpotentieel. Bovendien kunnen de betreffende investeringen gedeeld worden met Fiat en Jeep die beiden ook nieuwe auto’s voor het B-segment zullen lanceren. De stekkerhybride aandrijftechniek van de Tonale gaat gebruikt worden voor de 500X, Renegade en Compass.

Dat het geduld van Manley met Alfa Romeo op is, heeft alles te maken met het nettoverlies van 179 miljoen euro dat moederbedrijf Fiat Chrysler Automobiles (FCA) in het derde kwartaal leed. Vorig jaar werd er in die periode nog ruim een half miljard euro winst geboekt. De rode cijfers zijn grotendeels te wijten aan een buitengewone last van 1,4 miljard euro wegens het schrappen van een aantal modellen van Fiat en een grote afschrijving op Alfa Romeo. Worden die buitengewone kostenposten buiten beschouwing gelaten, dan kwam FCA uit op een winst van bijna 2 miljard euro.

Voor het in zwaar weer verkerende FCA (foto) komt de fusie met PSA geen dag te vroeg, want het Italiaans / Amerikaanse bedrijf trok in alle delen van de wereld minder klanten. In de Verenigde Staten was er zelfs sprake van een verkoopdaling van 11 procent. In China en de rest van Azië werden 24 procent minder auto’s aan de man gebracht. In Europa en het Midden-Oosten bedroeg het afzetverlies 4 procent. Overigens deed niet alleen Alfa Romeo het bar slecht, maar ook Maserati. Dit merk verkocht wereldwijd de helft minder auto’s dan een jaar geleden. Maar Maserati is een ‘luxepaard’ en hoeft dus minder hard voor de kost te werken dan Alfa Romeo dat moet doorgroeien naar 400.000 verkopen op jaarbasis.

Kat in het nauw

Zover is Alfa Romeo nog lang niet. Sterker nog: het merk raakt steeds verder verwijderd van de verkoopdoelstelling. In de Europese regio werden in de eerste 9 maanden van dit jaar niet meer dan 41.378 auto’s aan de man gebracht. Op jaarbasis mag Alfa Romeo blij zijn als zij de 50.000 grens weet te passeren. Op mondiaal niveau betekent dit dan circa 70.000 verkopen. De eerder genoemde afzetdaling van 42 procent in Europa maakt Alfa Romeo met afstand tot het slechtst presterende automerk. Alleen Nissan komt in de buurt met een verkoopdaling van 26 procent. In ons land werden in de eerste 3 kwartalen niet meer dan 626 nieuwe auto’s door Alfa Romeo verkocht met een dieptepunt van 8 stuks in september. Vorig jaar reden er in de eerste 9 maanden nog 1.211 nieuwe auto’s de Nederlandse showrooms van het merk uit. Daarmee bedraagt de verkoopdaling van Alfa Romeo in ons land nagenoeg 50 procent. Het is dus alle hens aan dek waarbij alle seinen op rood staan. Met name die voor de GTV en 8C dus. Een kat in het nauw maakt rare sprongen en dit betekent dat het sportieve Alfa Romeo met 3 hoge modellen in haar gamma steeds meer een SUV-specialist wordt.