Daimler gaat miljarden bezuinigen

Ook Daimler ontkomt er niet aan om miljarden te bezuinigen. Zoals eerder gemeld gaan daarbij 1.100 banen van managers en administratieve medewerkers, zowel op het hoofdkantoor als elders, verloren. De besparingen moeten tegen 2022 in totaal 1,6 miljard euro aan besparingen opleveren maar zullen in de twee jaar daarvoor wel zwaar drukken op de winst.

Daimler gaat miljarden bezuinigen

Daimler heeft in dit kader dit jaar al twee keer eerder een winstwaarschuwing af moeten geven. De gevolgen die de bezuinigingen gaan hebben voor de Nederlandse importorganisatie zijn op dit moment nog niet duidelijk, zo laat een woordvoerster weten aan Automobiel Management.

Daarnaast worden investeringen in onroerend goed, fabrieken en machines maar ook in onderzoek en ontwikkeling afgekapt op het niveau van dit jaar en op termijn teruggedraaid. De bezuinigingen zijn nodig om de kosten te dekken die nodig zijn om de CO2-doelen te bereiken, stelde CEO Ola Källenius tijdens een investeerdersdag in Londen. “We brengen het bedrijf in positie voor de transformatie met een duidelijke strategie voor de toekomst. Dit heeft een negatieve invloed op onze verdiensten in 2020 en 2021. Om in de toekomst succesvol te blijven moeten we nu handelen en onze financiële kracht aanzienlijk versterken.”

Premium segment blijft leidend

Daimler gaat er wel van uit dat de markt voor premium auto’s sterk blijft groeien. Dat zal ook sneller zijn dan de zogenaamde volume-markt. Mercedes-Benz heeft ook een goede uitgangspositie om wereldleider in dat hogere segment te blijven. Maar wereldwijde CO2-regels vereisen voortdurend hoge investeringen. “Het uitgebreide scala aan plug-in hybrides en volledig-elektrische voertuigen leidt tot een kostentoename die negatieve gevolgen heeft voor het rendement van Mercedes-Benz personenauto’s.” Wat bestelauto’s betreft spreekt Mercedes-Benz eveneens van een groeisector, mede door de toenemende urbanisatie en digitalisering van de retail business ofwel online shopping. Om de concurrentiekracht van deze divisie te versterken wordt 100 miljoen euro bezuinigd. Daimler Trucks & Buses, dat op de nominatie staat om verzelfstandigd te worden, verwacht een verdere afzwakking van de markt voor vrachtauto’s maar een toenemende vraag naar bussen. Ook deze divisie moet 300 miljoen aan besparingen op personeel en nog eens 250 miljoen bij de variabele kosten zien te realiseren.

Lees ook: Daimler stuurt managers de laan uit

Daimler gaat miljarden bezuinigen - Automobielmanagement.nl

Daimler gaat miljarden bezuinigen

Ook Daimler ontkomt er niet aan om miljarden te bezuinigen. Zoals eerder gemeld gaan daarbij 1.100 banen van managers en administratieve medewerkers, zowel op het hoofdkantoor als elders, verloren. De besparingen moeten tegen 2022 in totaal 1,6 miljard euro aan besparingen opleveren maar zullen in de twee jaar daarvoor wel zwaar drukken op de winst.

Daimler gaat miljarden bezuinigen

Daimler heeft in dit kader dit jaar al twee keer eerder een winstwaarschuwing af moeten geven. De gevolgen die de bezuinigingen gaan hebben voor de Nederlandse importorganisatie zijn op dit moment nog niet duidelijk, zo laat een woordvoerster weten aan Automobiel Management.

Daarnaast worden investeringen in onroerend goed, fabrieken en machines maar ook in onderzoek en ontwikkeling afgekapt op het niveau van dit jaar en op termijn teruggedraaid. De bezuinigingen zijn nodig om de kosten te dekken die nodig zijn om de CO2-doelen te bereiken, stelde CEO Ola Källenius tijdens een investeerdersdag in Londen. “We brengen het bedrijf in positie voor de transformatie met een duidelijke strategie voor de toekomst. Dit heeft een negatieve invloed op onze verdiensten in 2020 en 2021. Om in de toekomst succesvol te blijven moeten we nu handelen en onze financiële kracht aanzienlijk versterken.”

Premium segment blijft leidend

Daimler gaat er wel van uit dat de markt voor premium auto’s sterk blijft groeien. Dat zal ook sneller zijn dan de zogenaamde volume-markt. Mercedes-Benz heeft ook een goede uitgangspositie om wereldleider in dat hogere segment te blijven. Maar wereldwijde CO2-regels vereisen voortdurend hoge investeringen. “Het uitgebreide scala aan plug-in hybrides en volledig-elektrische voertuigen leidt tot een kostentoename die negatieve gevolgen heeft voor het rendement van Mercedes-Benz personenauto’s.” Wat bestelauto’s betreft spreekt Mercedes-Benz eveneens van een groeisector, mede door de toenemende urbanisatie en digitalisering van de retail business ofwel online shopping. Om de concurrentiekracht van deze divisie te versterken wordt 100 miljoen euro bezuinigd. Daimler Trucks & Buses, dat op de nominatie staat om verzelfstandigd te worden, verwacht een verdere afzwakking van de markt voor vrachtauto’s maar een toenemende vraag naar bussen. Ook deze divisie moet 300 miljoen aan besparingen op personeel en nog eens 250 miljoen bij de variabele kosten zien te realiseren.

Lees ook: Daimler stuurt managers de laan uit