Jaguar Land Rover en BMW werken al enige tijd samen op het gebied van motoren en andere technologie voor elektrische auto’s. Bovendien heeft BMW toch al veel banden met de Britse auto-industrie als eigenaar van zowel Mini als Rolls Royce. Maar voor de Duitsers lijkt een nauwere samenwerking met de andere twee puur-Britse merken weinig te bieden. BMW en JLR vissen in dezelfde vijver wat modellen betreft en zijn geografisch beide sterk in Europa, Noord-Amerika en ook China. JLR houdt zich ook nauwelijks bezig met nieuwe mobiliteit waar BMW via haar joint-venture met Daimler juist steeds meer in steekt. CEO Oliver Zipse heeft dan ook al eerder gezegd dat hij een wederzijds aandelenbelang, zoals bijvoorbeeld tussen Renault en Nissan, in ieder geval niet zit zitten terwijl Tata daar juist op aan lijkt te sturen.

Geely toont tot nu toe geen enkele interesse maar lijkt meer voordeel te kunnen halen uit het eventueel binnenhalen van Jaguar en Land Rover. Geely heeft weliswaar Volvo maar dat is, zeker qua aantallen, geen al te grote speler op het wereldtoneel. JLR zou het gamma van de Chinezen aan de bovenkant mooi aanvullen. Bovendien lijken de Range Rovers op Geely’s thuismarkt in China niet aan te slepen. Gezien de grote consolidatiegolf in de internationale autowereld, met de fusie van PSA en FCA, de samenwerking tussen VW en Ford en ook het naar elkaar toe kruipen van Toyota, Suzuki en Subaru, zou een aankondiging van Geely over JLR niet echt als een verrassing komen.