De nieuwe fabriek zal in eerste instantie werk kunnen bieden aan zo’n 3.000 mensen maar dat kan daarna uitgroeien naar 8.000 man. Het plan is nog steeds al in het eerste kwartaal van volgend jaar met de bouw te beginnen waarna eind 2021 de eerste auto’s – Model Y – van de band moeten rollen, schrijft de Duitse pers die nog altijd kolommen wijt aan de opmerkelijke aankondiging van Elon Musk. Benadrukt wordt vooral dat de keus van Tesla bewijst dat Duitsland nog altijd een autoland is dat meetelt.

Stefan Bratzel van het Center of Automotive Management CAM geeft daar ook een nieuwe dimensie aan: “Tesla is sinds zeer lange tijd de eerste buitenlandse autofabrikant die voor een fabriek in Duitsland kiest. Het is ook een geluk voor de Duitse industrie dat de marktleider voor elektromobiliteit zich in Duitsland nestelt. Het is in autoland Duitsland nog niet zo slecht als ‘t in de afgelopen jaren wel eens leek.” Bratzel stelt dat er van de keus van Tesla een sterke voorbeeldwerking uitgaat. “Dat zou best eens andere fabrikanten van elektrische auto’s, zoals de Chinezen Geely, Nio of Chery, over kunnen halen. Dan hebben we het echter wel over een paar jaar.”

Lees ook: Europese gigafabriek Tesla komt bij Berlijn