In de Poolse fabriek wordt momenteel de Astra gebouwd maar die verhuist in 2021 naar de hoofdvestiging in het Duitse Rüsselsheim. Dat maakt deel uit van de afspraken die PSA met de Duitse vakbonden heeft gemaakt over behoud van de werkgelegenheid in de vestigingen daar.

Gliwice krijgt echter wel een nieuw model, de Transporter bestelwagen. Een op het eerste gezicht goed bericht voor de Poolse arbeiders ware het niet dat er een flinke adder onder het gras zit. PSA bouwt voor de Transporter niet alleen een nieuwe fabriek, met een flinke bijdrage van de Poolse regering, maar richt daar ook een nieuw bedrijf voor op, PSA Manufacturing Poland. De werknemers van het huidige bedrijf, Opel Manufacturing Poland, mogen bij die nieuwe onderneming solliciteren maar krijgen daar wel veel slechtere arbeidsomstandigheden waaronder lagere lonen aangeboden. Bovendien zijn er straks slechts 1.200 banen te verdelen terwijl er bij de Astra-fabricage nog 2.000 mensen werken.

Grenzen opzoeken

Kwade tongen beweren dat dat één van de methoden is waarop CEO Carlos Tavares de bezuinigingen bij Opel realiseert. Bovendien zou het ‘t raadsel kunnen oplossen hoe Tavares en zijn collega van Fiat Mike Manley bij de fusie van hun bedrijven 3,7 miljard denken te besparen zonder fabrieken te sluiten. Autodeskundige prof. Ferdinand Düdenhoffer stelt dat ‘Tavares de grenzen van het maakbare opzoekt’ en een element uit zijn trukendoos probeert toe te passen. “Hij denkt hier wel erg creatief om de personeelskosten te drukken.”

Voorlopig stuiten de plannen echter op bezwaren van de Europese Ondernemingsraad. “Géén van de huidige loon- en voorwaardenafspraken bij de Opel fabriek zijn straks bij die van PSA meer van kracht, hoewel die bedrijven precies hetzelfde adres hebben. Op die manier pleegt PSA inbreuk op de wettelijke voorwaarden voor een bedrijfsovergang en heeft het de sociale dialoog aan de kant geschoven,” aldus een uitspraak van de COR.