Britse dienstverlener aan aftermarket Haynes in de etalage

De Britse uitgever van autohandboeken Haynes, dat via haar in Leusden gevestigde divisie HaynesPro ook data oplossingen en workflow diensten biedt aan de auto-aftermarket, is door de eigenaren in de etalage gezet.

Haynes is de laatste vijf jaar getransformeerd van print naar een online-business en vindt het nu tijd voor een nieuwe fase. “We zijn omgevormd van een toonaangevende uitgever van gedrukte handboeken naar een leidende leverancier van content, data en innovatieve workflow oplossingen voor de auto-industrie en automobilisten. De tijd is nu gekomen om de effectenbeurs te verlaten en een private onderneming te worden,” aldus bestuursvoorzitter Eddie Bell. Het bedrijf is in 1956 gestart door de toen 16-jarige en eerder dit jaar overleden John Haynes die bestaande handboeken te ingewikkeld vond voor de particuliere sleutelaar en ze daarom zelf ging schrijven, als eerste voor de Austin 7. Het bedrijf kocht ruim tien jaar geleden het toen in Soest gevestigde Vivid Automotive Data and Media BV dat in 2012 is omgedoopt tot Haynes Pro. HaynesPro nam in 2017 zelf weer het Britse i3 Technical over dat is gespecialiseerd in kenteken data informatie.

Haynes Groep draaide in het boekjaar tot eind mei 2019 een omzet van omgerekend 42 miljoen euro en haalde daarop een aangepaste winst van 4 miljoen. In die periode ontvingen de servers van het bedrijf meer dan één miljard data-toegang verzoeken. Bell onderstreept dat Haynes de omzet gestaag weet op te voeren en daar ook goede winstprestaties bij realiseert. Ook heeft het bedrijf een ‘aardig bedrag aan geld op de bank.’ “Onze toekomst is het beste verzekerd als de hele groep onderdeel gaat vormen van een organisatie met de financiële middelen om te investeren in de verdere expansie en de onderneming de komende 60 succesvolle jaren door te loodsen.” Bell benadrukt daarbij dat er voor de medewerkers niets verandert: “Het is business as usual.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Britse dienstverlener aan aftermarket Haynes in de etalage - Automobielmanagement.nl

Britse dienstverlener aan aftermarket Haynes in de etalage

De Britse uitgever van autohandboeken Haynes, dat via haar in Leusden gevestigde divisie HaynesPro ook data oplossingen en workflow diensten biedt aan de auto-aftermarket, is door de eigenaren in de etalage gezet.

Haynes is de laatste vijf jaar getransformeerd van print naar een online-business en vindt het nu tijd voor een nieuwe fase. “We zijn omgevormd van een toonaangevende uitgever van gedrukte handboeken naar een leidende leverancier van content, data en innovatieve workflow oplossingen voor de auto-industrie en automobilisten. De tijd is nu gekomen om de effectenbeurs te verlaten en een private onderneming te worden,” aldus bestuursvoorzitter Eddie Bell. Het bedrijf is in 1956 gestart door de toen 16-jarige en eerder dit jaar overleden John Haynes die bestaande handboeken te ingewikkeld vond voor de particuliere sleutelaar en ze daarom zelf ging schrijven, als eerste voor de Austin 7. Het bedrijf kocht ruim tien jaar geleden het toen in Soest gevestigde Vivid Automotive Data and Media BV dat in 2012 is omgedoopt tot Haynes Pro. HaynesPro nam in 2017 zelf weer het Britse i3 Technical over dat is gespecialiseerd in kenteken data informatie.

Haynes Groep draaide in het boekjaar tot eind mei 2019 een omzet van omgerekend 42 miljoen euro en haalde daarop een aangepaste winst van 4 miljoen. In die periode ontvingen de servers van het bedrijf meer dan één miljard data-toegang verzoeken. Bell onderstreept dat Haynes de omzet gestaag weet op te voeren en daar ook goede winstprestaties bij realiseert. Ook heeft het bedrijf een ‘aardig bedrag aan geld op de bank.’ “Onze toekomst is het beste verzekerd als de hele groep onderdeel gaat vormen van een organisatie met de financiële middelen om te investeren in de verdere expansie en de onderneming de komende 60 succesvolle jaren door te loodsen.” Bell benadrukt daarbij dat er voor de medewerkers niets verandert: “Het is business as usual.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding