Tegelijk kunnen zowel autofabrikanten als leveranciers van mobiliteitsdiensten hun ‘waren’ laten zien in en rond de stad Frankfurt zelf. Daarbij wordt gedacht aan testtrajecten voor proefritten en mogelijk een afgesloten parkoers voor autonoom rijden.

“De Duitse autofabrikanten blijven zich ook in de toekomst richten op de ontwikkeling en bouw van voertuigen die voorop lopen bij de technologie. Tegelijk worden ze ook mobiliteitsaanbieders. Nieuwe technologieën zetten door, nieuwe spelers betreden de markt. Het Verband der Automobilindustrie (VDA) als organisator van de IAA reageert daarop met een fundamenteel nieuw concept dat samen met de lid-ondernemingen wordt ontwikkeld. De IAA wordt geen autoshow meer maar een mobiliteitsplatform. Natuurlijk staat de auto ook straks in het middelpunt. Maar we willen ook de verbinding met andere vervoersmiddelen zoeken en de dialoog aangaan hoe we het verkeer op de beste manier vorm kunnen geven,” zo laat voorzitter Bernhard Mattes in een reactie weten.

Bij de laatste aflevering van de IAA in september liet al een groot aantal buitenlandse automerken verstek gaan, net als bij soortgelijke evenementen als het Autosalon van Parijs. Fabrikanten besteden hun dure marketing-geld liever aan specifieke eigen activiteiten dan aan een grootschalige autotentoonstelling. IAA 2019 trok met 560.000 bezoekers ook een kwart miljoen minder mensen dan de aflevering van 2017 en bijna 400.000 minder dan het record-aantal van 2015.