BMW schroeft eindejaarsbonus terug

Ook BMW heeft nu een ‘besparingspakket’ afgekondigd met als één van de belangrijkste maatregelen dat de eindejaarsbonus voor alle werknemers met 20 procent wordt gekort. Medewerkers die op een 40-uren contract staan krijgen die bonus ook maar over 35 uren uitgekeerd. Begin dit jaar betaalde BMW haar mensen nog 9.175 euro de man aan winstuitkering over 2018 uit.

“Hiermee kunnen we de drastische maatregelen voorkomen waar anderen naar moeten
grijpen om de kosten te drukken. We hebben samen met de OR een solidaire oplossing weten te bereiken,” aldus CEO Oliver Zipse. Eerder deze week kondigde Audi aan dat er 9.500 banen moeten verdwijnen terwijl bij Volkswagen 4.000 banen op de tocht staan en bij Daimler 1.100 managersfuncties worden geschrapt. OR-voorzitter Manfred Schoch van BMW onthult daarbij wel dat er zes ‘intensieve’ onderhandelingsrondes nodig waren om tot deze afspraken te komen: “We hebben deze eenmalige bijdrage aan de resultaten lang van ons af weten te houden.”

Resultaten verslechteren

BMW beoogt met deze en andere maatregelen tegen 2022 meer dan twaalf miljard euro te besparen. In dat kader worden vertrekkende medewerkers niet vervangen tenzij de manager kan bewijzen dat de betreffende functie essentieel is. De ingrepen zijn nodig omdat BMW de resultaten snel ziet verslechteren. In het eerste halfjaar kwam de nettowinst (EBIT) met 2,068 miljard 52 procent lager uit dan een jaar eerder. Dat kwam echter voor een flink deel wel doordat BMW begin dit jaar 1,4 miljard opzij moest zetten voor een mogelijke kartelboete van de Europese Commissie. De brutomarge kelderde al met al van 12,6 naar 5,8 procent. Het aantal afgeleverde auto’s nam wel licht toe, en wel met 0,8 procent naar 1.252.837. Dat leverde een omzet op van bijna 48,2 miljard euro, 1,1 procent hoger dan in de eerste jaarhelft van 2018. In ons land verkocht het merk BMW in de eerste drie kwartalen van 2019 17.127 auto’s, dat is 329 ofwel een kleine twee procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

BMW schroeft eindejaarsbonus terug - Automobielmanagement.nl

BMW schroeft eindejaarsbonus terug

Ook BMW heeft nu een ‘besparingspakket’ afgekondigd met als één van de belangrijkste maatregelen dat de eindejaarsbonus voor alle werknemers met 20 procent wordt gekort. Medewerkers die op een 40-uren contract staan krijgen die bonus ook maar over 35 uren uitgekeerd. Begin dit jaar betaalde BMW haar mensen nog 9.175 euro de man aan winstuitkering over 2018 uit.

“Hiermee kunnen we de drastische maatregelen voorkomen waar anderen naar moeten
grijpen om de kosten te drukken. We hebben samen met de OR een solidaire oplossing weten te bereiken,” aldus CEO Oliver Zipse. Eerder deze week kondigde Audi aan dat er 9.500 banen moeten verdwijnen terwijl bij Volkswagen 4.000 banen op de tocht staan en bij Daimler 1.100 managersfuncties worden geschrapt. OR-voorzitter Manfred Schoch van BMW onthult daarbij wel dat er zes ‘intensieve’ onderhandelingsrondes nodig waren om tot deze afspraken te komen: “We hebben deze eenmalige bijdrage aan de resultaten lang van ons af weten te houden.”

Resultaten verslechteren

BMW beoogt met deze en andere maatregelen tegen 2022 meer dan twaalf miljard euro te besparen. In dat kader worden vertrekkende medewerkers niet vervangen tenzij de manager kan bewijzen dat de betreffende functie essentieel is. De ingrepen zijn nodig omdat BMW de resultaten snel ziet verslechteren. In het eerste halfjaar kwam de nettowinst (EBIT) met 2,068 miljard 52 procent lager uit dan een jaar eerder. Dat kwam echter voor een flink deel wel doordat BMW begin dit jaar 1,4 miljard opzij moest zetten voor een mogelijke kartelboete van de Europese Commissie. De brutomarge kelderde al met al van 12,6 naar 5,8 procent. Het aantal afgeleverde auto’s nam wel licht toe, en wel met 0,8 procent naar 1.252.837. Dat leverde een omzet op van bijna 48,2 miljard euro, 1,1 procent hoger dan in de eerste jaarhelft van 2018. In ons land verkocht het merk BMW in de eerste drie kwartalen van 2019 17.127 auto’s, dat is 329 ofwel een kleine twee procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding