De klappen lijken nu ook overal te vallen, ook in China waar de productie voor Nissan de laatste tijd nog een stijging leek te vertonen. In oktober draaiden de fabrieken daar er echter met 129.773 voertuigen opeens ruim 15 procent minder uit dan in oktober vorig jaar. Over tien maanden staat de teller in China daarmee met een daling van twee procent nu ook in de min. Verder werden er in de grote Europese fabriek in het Engelse Sunderland de afgelopen maand niet meer dan 32.691 Nissans gebouwd, een daling met 15 procent. Ook de productie in de Verenigde Staten, Mexico en Japan zelf vertoont weer een behoorlijke daling.

Verkoopcijfers

Die productie sluit wel aan bij de slechte verkoopcijfers van de partner van Renault. Zo verkocht Nissan in Japan in oktober met 17.898 stuks bijna 37 procent minder personenauto’s dan een jaar eerder. In Europa kwam de daling uit op 21 procent naar 37.330 stuks. In de VS, de belangrijkste markt op China na, daalden de verkopen met bijna zes procent terwijl in Rusland de helft minder Nissans werden verkocht. In ons land kwam de afzet bij de Nissan-dealers echter met 1.056 auto’s juist iets hoger uit dat de 972 van een jaar eerder wat zo goed als zeker te danken is aan het WLTP-effect. Wereldwijd verkocht het merk 405.991 voertuigen, dat is een goede negen procent minder dan in oktober 2018. Nissan geeft zoals gewoonlijk geen verdere uitleg en publiceert alleen de kale productie- en verkoopcijfers.