De voornaamste reden: de komst van de elektrische auto. Dat zorgt voor een dubbele klap in de auto-industrie: aan de ene kant moeten de fabrikanten geld zien te vinden om miljarden te investeren in de ontwikkeling van die technologie en voertuigen en tegelijkertijd zijn voor de productie van vooral de elektrische motoren veel minder mensen nodig.

Overgang

Voorzitter Bernard Mattes van de Duitse autokoepel VDA voorspelde het vorig weekend al weer in het dagblad voor Keulen: “We gaan ervan uit dat er door de omschakeling op elektrische auto’s zo’n 70.000 banen zullen verdwijnen. Dat betekent één op de tien banen in de Duitse auto-industrie. Werknemers die kunnen blijven, moeten zich nu al kwalificeren voor die nieuwe technologie, niet pas als de e-mobiliteit zijn hoogtepunt bereikt.” Daimler spreekt in dat kader van ‘de grootste overgang in de geschiedenis van de auto-industrie door de ontwikkelingen naar CO2-neutrale mobiliteit.’

Stortvloed

Om de één of andere reden was er vorige week een ware stortvloed aan slechte berichten. Eerst kwam Audi, nu nog onder leiding van de Nederlandse baas Bram Schot, met het bericht dat er 9.500 arbeidsplaatsen moeten verdwijnen. Zoals steeds in Duitsland worden gedwongen ontslagen uitgesloten wat in de praktijk betekent dat het een zaak van lange termijn gaat worden. Dat geldt zeker ook voor Daimler dat vrijdag nog een trapje hoger ging met de mededeling dat er minstens 10.000 banen worden geschrapt. Ook Daimler denkt aan vrijwillig vertrek met financiële steun van de baas, vervroegde pensionering en daarnaast aan korter werken. Tussendoor deelde BMW mee dat het de eindejaarsbonus voor de werknemers gaat korten en wat andere maatregelen neemt maar dat lijken voorlopig lapmiddelen die straks zo goed als zeker door hardere ingrepen gevolgd zullen – moeten – worden.

Europa

Maar er is meer. Bij toeleverancier Continental keurde de raad van bestuur ook al vorige week de saneringsplannen goed. Daarbij wordt gesproken van ‘de voor de auto-industrie verstorende transitie naar elektrische mobiliteit’ die leidt tot een dramatische daling van de vraag naar hydraulische componenten voor verbrandingsmotoren. Uit de invulling blijkt dat de bijl niet alleen in Duitsland valt: daar verdwijnen 2.200 banen in Babenhausen, 520 in Roding en 850 in Limbach-Oberfrohna, in de VS gaat een fabriek in Newport News met 720 werknemers dicht, in Pisa in Italië verliezen 750 man hun baan en in het Spaanse Rubi gaat een fabriek voor auto-onderdelen met 760 werknemers ook dicht.

Tegenstand

De Financial Times berekende dit weekend dat er al 50.000 van de door Mattes voorspelde 70.000 te verliezen banen ‘gerealiseerd’ zijn. Maar de machtige Duitse vakbond IG Metall vindt dat de maat zo langzamerhand vol is. De bond berekent dat er alleen al in de staat Baden-Württemberg 160 bedrijven in de auto-industrie zijn die inkrimpen of zelfs op omvallen staan. De vakcentrale organiseerde daarom vorige week in Stuttgart, de hoofdstad van die staat en vestigingsplaats van Daimler, een eerste demonstratie tegen de kaalslag in de auto-sector waar meer dan 15.000 werkers aan meededen. “Wij willen zekerheid over onze toekomst en daarover ook meebeslissen. De autobedrijven moeten de transformatie gezamenlijk met hun werknemers actief aanpakken en dat niet als dekmantel voor het maximaliseren van de winst gebruiken. Het voortbestaan van vestigingen en banen moet voorop staan. In plaats van te werken aan perspectieven wordt nu alleen maar het rode potlood gebruikt,” aldus bondsleider Roman Zitselsberger.