Parijs steunt nationale auto-industrie

Franse toeleveranciers aan de auto-industrie kunnen in 2020 aanspraak maken op belastingvermindering en andere vormen van staatssteun om een naar verwachting erg moeilijk jaar te overbruggen.

Parijs steunt nationale auto-industrie

De autobedrijven hebben tegelijkertijd te maken met de omslag naar elektrisch rijden en autonome auto’s en een krimp op hun markt, stelde minister van financiën en economische zaken Bruno le Maire tijdens een speciale dag voor de Franse autosector op zijn departement.

Twee fondsen

De bewindsman heeft daarom twee fondsen van ieder 25 miljoen euro ingesteld waar ‘onderaannemers’ van de autofabrikanten een beroep op kunnen doen. Het geld komt uit de malus voor vervuilende auto’s waar het huidige plafond voor de heffing op modellen die meer dan 175 gr/km uitstoten per 1 januari wordt opgeheven. Eén van de fondsen biedt steun bij diversificatie en omschakeling naar de elektrificatie van voertuigen. Het tweede is bedoeld voor bedrijven die door de grote transformatie in financiële problemen dreigen te komen. “We moeten deze zaken vandaag en onmiddellijk het hoofd bieden omdat we anders onze productiebasis dreigen te verliezen,” aldus Le Maire.

Bedreiging 15.000 banen

Luc Chatel, een oud-minister voor sociale zaken en tegenwoordig voorzitter van het Platform voor de autosector PFA, schat dat er in Frankrijk 15.000 autobanen bedreigd worden. Hij signaleert daarbij dat Frankrijk wat autoproductie in Europa betreft sinds de financiële crisis van de tweede naar de vijfde plaats is afgezakt. Le Maire gaat in dit verband kijken welke maatregelen nodig zijn om de productie van bepaalde modellen terug te halen naar Frankrijk zelf. De Franse minister benadrukte daarnaast nog eens grote voorstander te zijn van een eventuele fusie tussen PSA en Fiat Chrysler Automobiles. Ook zou hij graag zien dat de alliantie van Renault met Nissan en Mitsubishi zijn oude glans weer terug krijgt. “Die twee groeperingen maken het mogelijk dat Frankrijk twee van de vijf grootste autobedrijven ter wereld telt.”

Parijs steunt nationale auto-industrie - Automobielmanagement.nl

Parijs steunt nationale auto-industrie

Franse toeleveranciers aan de auto-industrie kunnen in 2020 aanspraak maken op belastingvermindering en andere vormen van staatssteun om een naar verwachting erg moeilijk jaar te overbruggen.

Parijs steunt nationale auto-industrie

De autobedrijven hebben tegelijkertijd te maken met de omslag naar elektrisch rijden en autonome auto’s en een krimp op hun markt, stelde minister van financiën en economische zaken Bruno le Maire tijdens een speciale dag voor de Franse autosector op zijn departement.

Twee fondsen

De bewindsman heeft daarom twee fondsen van ieder 25 miljoen euro ingesteld waar ‘onderaannemers’ van de autofabrikanten een beroep op kunnen doen. Het geld komt uit de malus voor vervuilende auto’s waar het huidige plafond voor de heffing op modellen die meer dan 175 gr/km uitstoten per 1 januari wordt opgeheven. Eén van de fondsen biedt steun bij diversificatie en omschakeling naar de elektrificatie van voertuigen. Het tweede is bedoeld voor bedrijven die door de grote transformatie in financiële problemen dreigen te komen. “We moeten deze zaken vandaag en onmiddellijk het hoofd bieden omdat we anders onze productiebasis dreigen te verliezen,” aldus Le Maire.

Bedreiging 15.000 banen

Luc Chatel, een oud-minister voor sociale zaken en tegenwoordig voorzitter van het Platform voor de autosector PFA, schat dat er in Frankrijk 15.000 autobanen bedreigd worden. Hij signaleert daarbij dat Frankrijk wat autoproductie in Europa betreft sinds de financiële crisis van de tweede naar de vijfde plaats is afgezakt. Le Maire gaat in dit verband kijken welke maatregelen nodig zijn om de productie van bepaalde modellen terug te halen naar Frankrijk zelf. De Franse minister benadrukte daarnaast nog eens grote voorstander te zijn van een eventuele fusie tussen PSA en Fiat Chrysler Automobiles. Ook zou hij graag zien dat de alliantie van Renault met Nissan en Mitsubishi zijn oude glans weer terug krijgt. “Die twee groeperingen maken het mogelijk dat Frankrijk twee van de vijf grootste autobedrijven ter wereld telt.”