Autoprofessor Dudenhöffer: “Autodelen komt niet van de grond”

De autodichtheid, ook in de steden, neemt nog steeds toe en autodelen is voorlopig alleen maar een mooie theorie. We kunnen daarom nog zulke aardige ideeën hebben over een omslag in de mobiliteit maar in de praktijk komt er weinig van terecht.

Autoprofessor Dudenhöffer: "Autodelen komt niet van de grond"

Dat concludeert de Duitse autogoeroe prof. Ferdinand Dudenhöffer na een nieuwe studie van zijn CAR-Instituut aan de universiteit van Duisburg-Essen. In Duitsland ligt het autobezit momenteel op 567 auto’s per 1.000 inwoners terwijl dat tien jaar geleden nog 504 per 1.000 was. Het totale aantal personenauto’s is in die tijd met 5,8 miljoen toegenomen naar 47,1 miljoen. Wijken of regio’s die voorzien zijn van een goed openbaar vervoer blijken geen enkele uitzondering op die ontwikkeling te vertonen. Zo nam het autobezit in München, Hannover, Leipzig en Düsseldorf toe met 14 procent, een sterkere stijging dan het landelijke gemiddelde. “De Duitse bevolking toont geen enkele auto-moeheid. Het vaak gehoorde argument dat de bewoners van grote steden geen auto willen, wordt door de feiten tegengesproken,” aldus Dudenhöffer.

Mobility Services

Bij zijn Mobility Services onderzoek werd specifiek gekeken naar autodelen. Op dit moment zijn daarvoor in Duitsland 20.200 auto’s beschikbaar, dat is 0,04 procent van het totale wagenbestand. Er zijn weliswaar 2,46 miljoen gebruikers geregistreerd bij de aanbieders maar daar zitten volgens CAR veel ‘kaartlijken’ bij ofwel mensen die nooit van de dienst zelf gebruik maken. “Ook in de komende jaren blijft de persoonlijk te gebruiken auto van belang, waarbij abonnement-modellen dat bezit wel risico-vrijer en comfortabeler kunnen maken.” Voor autodeelbedrijven is dat des te meer een moeilijke boodschap omdat zij wel te maken hebben met hoge kosten om de voertuigen gebruiks- en rijklaar te houden. Bij gering gebruik of niet kostendekkende prijzen zal de onderneming snel in de verlieszone belanden, denkt CAR. Autofabrikanten als Opel, Mazda en Citroën zijn daarom al met autodelen gestopt terwijl Car2go van Daimler en Drive Now van BMW zijn samengevoegd.

Autoprofessor Dudenhöffer: “Autodelen komt niet van de grond” - Automobielmanagement.nl

Autoprofessor Dudenhöffer: “Autodelen komt niet van de grond”

De autodichtheid, ook in de steden, neemt nog steeds toe en autodelen is voorlopig alleen maar een mooie theorie. We kunnen daarom nog zulke aardige ideeën hebben over een omslag in de mobiliteit maar in de praktijk komt er weinig van terecht.

Autoprofessor Dudenhöffer: "Autodelen komt niet van de grond"

Dat concludeert de Duitse autogoeroe prof. Ferdinand Dudenhöffer na een nieuwe studie van zijn CAR-Instituut aan de universiteit van Duisburg-Essen. In Duitsland ligt het autobezit momenteel op 567 auto’s per 1.000 inwoners terwijl dat tien jaar geleden nog 504 per 1.000 was. Het totale aantal personenauto’s is in die tijd met 5,8 miljoen toegenomen naar 47,1 miljoen. Wijken of regio’s die voorzien zijn van een goed openbaar vervoer blijken geen enkele uitzondering op die ontwikkeling te vertonen. Zo nam het autobezit in München, Hannover, Leipzig en Düsseldorf toe met 14 procent, een sterkere stijging dan het landelijke gemiddelde. “De Duitse bevolking toont geen enkele auto-moeheid. Het vaak gehoorde argument dat de bewoners van grote steden geen auto willen, wordt door de feiten tegengesproken,” aldus Dudenhöffer.

Mobility Services

Bij zijn Mobility Services onderzoek werd specifiek gekeken naar autodelen. Op dit moment zijn daarvoor in Duitsland 20.200 auto’s beschikbaar, dat is 0,04 procent van het totale wagenbestand. Er zijn weliswaar 2,46 miljoen gebruikers geregistreerd bij de aanbieders maar daar zitten volgens CAR veel ‘kaartlijken’ bij ofwel mensen die nooit van de dienst zelf gebruik maken. “Ook in de komende jaren blijft de persoonlijk te gebruiken auto van belang, waarbij abonnement-modellen dat bezit wel risico-vrijer en comfortabeler kunnen maken.” Voor autodeelbedrijven is dat des te meer een moeilijke boodschap omdat zij wel te maken hebben met hoge kosten om de voertuigen gebruiks- en rijklaar te houden. Bij gering gebruik of niet kostendekkende prijzen zal de onderneming snel in de verlieszone belanden, denkt CAR. Autofabrikanten als Opel, Mazda en Citroën zijn daarom al met autodelen gestopt terwijl Car2go van Daimler en Drive Now van BMW zijn samengevoegd.