“In een teruglopende wereldmarkt is de Duitse markt veerkrachtig en bereiken we het hoogste niveau in 20 jaar,” laat president Reinhard Zirpel weten.

EV

Het marktaandeel van niet-Duitse fabrikanten ligt in 2019 op 38,4 procent, een hele prestatie vindt Zirpel. “Vier van de tien nieuwverkochte auto’s in Duitsland is afkomstig van een internationaal merk. Onze modellen spreken de Duitse klant duidelijk aan.” Vooral elektro-auto’s doen het goed. De VDIK gaat ervan uit dat er in 2019 zo’n 100.000 nieuwe EV’s worden toegelaten, een groei van bijna 50 procent. Desondanks maakt de EV nog slechts 3 procent uit van de totale autoverkopen in Duitsland.

Krimp in 2020

Voor 2020 verwacht de VDIk een stabiliserende markt, of zelfs krimp. Het aantal registraties van nieuwe personenauto’s komt in 2020 naar verwachting op 3,35 miljoen, zo’n 6,2 procent minder dan dit jaar. Elektrische auto’s vinden volgend jaar juist gretiger aftrek. “Volgend jaar is de verwachting dat we minstens 160.000 EV’s gaan verkopen, een groei van 60 procent. De EV is dan definitief geen nicheproduct meer.”