China wil meer elektrisch rijden

China maakt vaart met het vergroenen van zijn enorme wagenpark. In 2020 moet een kwart van de nieuwe auto’s volledig elektrisch zijn, of een hybride auto met of zonder stekker. Dat maakt het ministerie van Industrie en Informatietechnologie bekend.

Enkele jaren terug lag die doelstelling voor 2020 nog op 20 procent. Met de nieuwe doelstelling wil de Chinese overheid de vervuiling tegengaan, maar ook de afhankelijkheid van olie uit het buitenland. Verder willen de autoriteiten hiermee de Chinese auto-industrie, waarvan de groei wat terugloopt, weer op stoom brengen. In een voorlopig voorstel stond overigens dat in 2035 ongeveer 60 procent van het wagenpark “geëlektrificeerd” moest zijn, maar dat cijfer ontbrak in de definitieve versie.

Nederland

Nederland is vergeleken met China een stuk minder ambitieus als het gaat om elektrisch rijden. Ruim 10 procent van alle nieuwe auto’s die volgend jaar de showroom uitrijden is een elektrisch model zo verwachten brancheverenigingen RAI Vereniging, RDC en BOVAG bij de publicatie van de verkoopcijfers over de maand november. De organisaties verwachten dat volgend jaar in totaal 425.000 nieuwe auto’s op kenteken zullen worden gezet. Daarmee nemen de verkopen iets af ten opzichte van dit jaar, waar al met al rekening wordt gehouden met 430.000 registraties.

Tesla vs Volkswagen

De maand november was opnieuw een goede maand voor bijvoorbeeld Tesla. De Model 3 van de maker van louter elektrische voertuigen bleek het meest geregistreerde model met ruim 10 procent van de markt. Als merk moest Tesla het de afgelopen maand qua populariteit nog wel afleggen tegen Volkswagen. In november werden 39.514 nieuwe auto’s geregistreerd. Dat betekende een stijging van 14,2 procent ten opzichte van november 2018. Volgens de brancheorganisaties was in november vorig jaar sprake van een dip in de verkopen in de nasleep van eerder ingevoerde strengere emissietesten. Daardoor is het beeld nu ietwat vertekend.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

China wil meer elektrisch rijden - Automobielmanagement.nl

China wil meer elektrisch rijden

China maakt vaart met het vergroenen van zijn enorme wagenpark. In 2020 moet een kwart van de nieuwe auto’s volledig elektrisch zijn, of een hybride auto met of zonder stekker. Dat maakt het ministerie van Industrie en Informatietechnologie bekend.

Enkele jaren terug lag die doelstelling voor 2020 nog op 20 procent. Met de nieuwe doelstelling wil de Chinese overheid de vervuiling tegengaan, maar ook de afhankelijkheid van olie uit het buitenland. Verder willen de autoriteiten hiermee de Chinese auto-industrie, waarvan de groei wat terugloopt, weer op stoom brengen. In een voorlopig voorstel stond overigens dat in 2035 ongeveer 60 procent van het wagenpark “geëlektrificeerd” moest zijn, maar dat cijfer ontbrak in de definitieve versie.

Nederland

Nederland is vergeleken met China een stuk minder ambitieus als het gaat om elektrisch rijden. Ruim 10 procent van alle nieuwe auto’s die volgend jaar de showroom uitrijden is een elektrisch model zo verwachten brancheverenigingen RAI Vereniging, RDC en BOVAG bij de publicatie van de verkoopcijfers over de maand november. De organisaties verwachten dat volgend jaar in totaal 425.000 nieuwe auto’s op kenteken zullen worden gezet. Daarmee nemen de verkopen iets af ten opzichte van dit jaar, waar al met al rekening wordt gehouden met 430.000 registraties.

Tesla vs Volkswagen

De maand november was opnieuw een goede maand voor bijvoorbeeld Tesla. De Model 3 van de maker van louter elektrische voertuigen bleek het meest geregistreerde model met ruim 10 procent van de markt. Als merk moest Tesla het de afgelopen maand qua populariteit nog wel afleggen tegen Volkswagen. In november werden 39.514 nieuwe auto’s geregistreerd. Dat betekende een stijging van 14,2 procent ten opzichte van november 2018. Volgens de brancheorganisaties was in november vorig jaar sprake van een dip in de verkopen in de nasleep van eerder ingevoerde strengere emissietesten. Daardoor is het beeld nu ietwat vertekend.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding