Toch weer gedoe over nieuwe CEO van Renault

Hoewel het voor Luca de Meo, momenteel directeur van Seat, een gelopen race leek om de nieuwe CEO van Renault te worden blijkt er op het laatste moment toch weer een concurrent op te duiken. Dat is Henri Poupart-Lafarge, die nu topman is van treinenfabrikant Alstom dat ook een belangrijke leverancier is van de NS.

Poupart-Lafarge heeft geen enkele ervaring in de auto-industrie maar is wel half Frans wat voor de chauvinistische Franse regering als grootste aandeelhouder van Renault een belangrijk pré is. De Raad van Commissarissen van Renault komt dinsdag bijeen om te praten over een nieuwe CEO als opvolger van Thierry Bolloré die in oktober de laan uit is gestuurd. Tot nu toe leek De Meo de belangrijkste kandidaat. Hij is zijn carrière jaren geleden begonnen bij Renault, heeft onder meer gewerkt voor Toyota en heeft de laatste jaren Seat tot een succesmerk weten te maken. De Meo geniet ook de grote voorkeur van bestuursvoorzitter Jean-Dominique Senard die het met Bolloré nooit goed heeft kunnen vinden.

Problemen

Poupart-Lafarge leidt Alstom tot ieders tevredenheid en de commissarissen daar willen ook niet dat hij al vertrekt. “De leiding nemen bij Renault op een moment dat de autowereld voor grote problemen staat en met ook alle spanningen met Nissan lijkt niet erg aantrekkelijk,’’ aldus een tv-commentator. Maar de Franse minister voor economische zaken Bruno le Maire, die veel te zeggen heeft bij Renault, lijkt daar anders over te denken. Interessant feitje is daarbij wel dat Clotilde Delbos, die sinds het vertrek van Bolloré tijdelijk CEO van Renault is, vorig jaar tot commissaris bij Alstom is benoemd.

Toch weer gedoe over nieuwe CEO van Renault - Automobielmanagement.nl

Toch weer gedoe over nieuwe CEO van Renault

Hoewel het voor Luca de Meo, momenteel directeur van Seat, een gelopen race leek om de nieuwe CEO van Renault te worden blijkt er op het laatste moment toch weer een concurrent op te duiken. Dat is Henri Poupart-Lafarge, die nu topman is van treinenfabrikant Alstom dat ook een belangrijke leverancier is van de NS.

Poupart-Lafarge heeft geen enkele ervaring in de auto-industrie maar is wel half Frans wat voor de chauvinistische Franse regering als grootste aandeelhouder van Renault een belangrijk pré is. De Raad van Commissarissen van Renault komt dinsdag bijeen om te praten over een nieuwe CEO als opvolger van Thierry Bolloré die in oktober de laan uit is gestuurd. Tot nu toe leek De Meo de belangrijkste kandidaat. Hij is zijn carrière jaren geleden begonnen bij Renault, heeft onder meer gewerkt voor Toyota en heeft de laatste jaren Seat tot een succesmerk weten te maken. De Meo geniet ook de grote voorkeur van bestuursvoorzitter Jean-Dominique Senard die het met Bolloré nooit goed heeft kunnen vinden.

Problemen

Poupart-Lafarge leidt Alstom tot ieders tevredenheid en de commissarissen daar willen ook niet dat hij al vertrekt. “De leiding nemen bij Renault op een moment dat de autowereld voor grote problemen staat en met ook alle spanningen met Nissan lijkt niet erg aantrekkelijk,’’ aldus een tv-commentator. Maar de Franse minister voor economische zaken Bruno le Maire, die veel te zeggen heeft bij Renault, lijkt daar anders over te denken. Interessant feitje is daarbij wel dat Clotilde Delbos, die sinds het vertrek van Bolloré tijdelijk CEO van Renault is, vorig jaar tot commissaris bij Alstom is benoemd.