Die zijn, mede vanwege de handelsoorlog, huiverig voor Chinese belangen in deels-Amerikaanse ondernemingen zoals FCA. PSA en Fiat Chrysler willen snel duidelijkheid omdat ze volgens vele bronnen nog deze maand een bindende ‘memorandum of understanding’ willen tekenen voor hun voorgenomen fusie.

Hulp

Dongfeng kwam in 2014 het toen in financiële problemen verkerende PSA te hulp door een belang van 14,5 procent te kopen. Tegelijkertijd kocht ook de Franse staat een soortgelijk belang. Het pakket van Dongfeng is inmiddels teruggebracht tot 12,23 procent maar de Chinese autofabrikant heeft wel 19,5 procent van de stemrechten in PSA in handen. De Fransen werken bij de productie van auto’s in China ook nauw samen met Dongfeng.

Banken

Na de 50/50 fusie van PSA en FCA zou het belang van Dongfeng al verwateren tot 6,1 procent. Dat is echter nog altijd te veel in Amerikaanse ogen. Dongfeng heeft banken nu gevraagd te kijken naar verschillende opties om een deel van de aandelen PSA van de hand te doen. Het is daarbij de bedoeling dat de Raad van Bestuur binnen enkele dagen die mogelijkheden bekijkt en zo mogelijk een beslissing neemt. Als Dongfeng haar pakket reduceert naar vijf procent dan heeft het nog wel altijd het recht om een commissaris bij PSA te benoemen. Het Chinese bedrijf kan van de verkoop van de aandelen tegen de huidige koers rond de twee miljard euro opstrijken terwijl het vijf jaar geleden voor 800 miljoen is ingestapt.