Maar volgens CEO Gianluca de Ficchy is er geen reden voor zorg. Nissan probeert niet-winstgevende verkoopkanalen weg te snijden en slanker te worden om klaar te zijn voor de elektrificatie, vertelt hij in een interview met Automotive News Europe. “We hebben ons de laatste tijd nadrukkelijk gericht op de meest winstgevende kanalen en geprobeerd om de business gezonder te maken zodat we een goede uitgangspositie hebben voor de toekomst. De meeste autofabrikanten begeven zich voortdurend in kanalen als verhuur of fleets, Nissan niet. Sinds 2017 is het aantal door Nissan zelf in Europa geregistreerde auto’s ook met 100.000 gedaald. Ik denk dat we de waarde van het merk voor de toekomst veilig moeten stellen.’’

Verliezen

De Ficchy geeft toe dat die strategie ook tot financiële verliezen leidt. “Als we dit allemaal niet hadden gedaan, dan was het verlies vermoedelijk kleiner geweest. Gedurende een overgangsperiode raak je volume kwijt waardoor de inkomstenstroom en je kosten niet meer parallel lopen. We hebben dit verwacht.’’ De Nissan-baas verwacht spoedig een verbetering. Het modellengamma wordt de komende anderhalf jaar volledig vernieuwd, te beginnen met de Juke gevolgd door de Qashqai en X-Trail alsmede een elektrische crossover. Om verdere financiële druk te voorkomen ‘zullen alle nieuwe auto’s een redelijke prijs hebben.’

Ontslagen

Bovendien heeft Nissan de fabriek in Barcelona geherstructureerd waarbij zo’n 600 banen verloren zijn gegaan. Bij de grote fabriek in het Engelse Sunderland is de derde ploeg verdwenen met 100 tot 200 ontslagen. Het voortbestaan van die fabriek komt helemaal op het spel te staan als er door Brexit exportheffingen op Britse auto’s zouden komen, bevestigt De Ficchy nog maar een keer.