Vorig jaar was er in China voor het eerst in tientallen jaren sprake van lagere autoverkopen en dat lijkt nu dus weer te gebeuren. Dat komt door een combinatie van factoren: een inzinkende economie, terugdraaien van de overheidssubsidies op elektrische auto’s en ook nog eens hogere verkoopprijzen als gevolg van de handelsoorlog met de VS. Hoewel het in de grote steden nog wel redelijk gaat, worden er vooral in ‘kleinere’ plaatsen beduidend minder tripjes naar de autoshowroom gemaakt. Met name de verkoop van EV’s zit in een diep dal, met vorige maand zelfs een daling van 42 procent naar net 95.000 auto’s. Analisten wijzen er daarbij op dat die elektrische voertuigen vooral worden – of werden – gekocht door overheidsinstellingen terwijl de particuliere autokoper ze ook in China voorlopig nog niet ziet zitten.

Chinese fabrieken

Een teken aan de wand is dat autofabrikanten het eens als het beloofde land aangeduide China nu zelfs de rug toekeren. Dat was vorig jaar al het geval met Suzuki terwijl PSA vorige maand meedeelde haar 50-procent belang in een gezamenlijke Chinese fabriek van de hand te doen. Bovendien moet de ene na de andere Chinese autobouwer zwaar tegenvallende resultaten melden. Zo daalde de winst bij BYD in het derde kwartaal met 89 procent. “China heeft geen 400 fabrikanten van EV’s nodig dus sommigen leggen nu het loodje,’’ zegt een Amerikaanse analist dan ook. Aan de andere kant hoopt Tesla mogelijk nog dit jaar haar Gigafactory in Shanghai op gang te brengen, trekt met name BMW de banden met haar Chinese partners verder aan terwijl Volkswagen er onlangs met de bouw van elektrische auto’s is begonnen.