Jaguar ziet verkopen scherp dalen

Jaguar heeft in november wereldwijd niet meer dan 11.464 auto’s weten te verkopen, dat is ruim 23 procent minder dan een jaar eerder. Aan de andere kant zag zustermerk Land Rover de verkopen met 5,5 procent toenemen tot 35.078 exemplaren. Dat was echter niet voldoende om de val bij Jaguar te compenseren waardoor JLR als geheel met 46.542 auto’s 3,4 procent lager uitkwam dan in november 2018.

In ons land verkocht Jaguar in de afgelopen maand niet meer dan 105 automobielen terwijl dat er een jaar geleden nog 666 waren. Over de eerste elf maanden staat de stand bij Jaguar daarmee op 894, nog niet de helft van de 1.975 Jaguars die in januari tot en met november 2018 aan Nederlandse kopers werden afgeleverd. Land Rover doet het bij ons niet veel beter met in november 83 verkochte auto’s tegen 130 een jaar geleden. Bij dit merk komt de teller over elf maanden in 2019 uit op 1.269 stuks en in 2018 op 1.623 exemplaren.

China

Elders in de wereld doet JLR het de afgelopen maand opnieuw een stuk beter in China. Daar werden in november 29 procent meer auto’s verkocht, de vijfde achtereenvolgende maand met een groei in de dubbele cijfers. Ook in Noord-Amerika werd groei geboekt en wel met vijf procent. Op de Britse thuismarkt moest JLR, net als de meeste andere merken, opnieuw inleveren met een min van bijna elf procent. In heel Europa komt mede daardoor een daling van bijna 17 procent uit de bus, wat volgens JLR mede te wijten is aan hoge verkopen vorig najaar vooruitlopend op hogere belastingen per 1 januari.

Golden Wheel

Verkoopdirecteur Felix Brautigam ziet dit keer maar af van commentaar op de directe verkoopcijfers. Hij prijst de vooruitgang in China en noemt verder de succesvolle lancering van de nieuwe Jaguar F-type en nieuwe of vernieuwde modellen van Land Rover. Ook memoreert hij dat de Jaguar I-Pace Crossover de Duitse Golden Wheel onderscheiding in de wacht heeft gesleept ‘op één van de meest concurrerende markten voor premium auto’s ter wereld’.

Jaguar ziet verkopen scherp dalen - Automobielmanagement.nl

Jaguar ziet verkopen scherp dalen

Jaguar heeft in november wereldwijd niet meer dan 11.464 auto’s weten te verkopen, dat is ruim 23 procent minder dan een jaar eerder. Aan de andere kant zag zustermerk Land Rover de verkopen met 5,5 procent toenemen tot 35.078 exemplaren. Dat was echter niet voldoende om de val bij Jaguar te compenseren waardoor JLR als geheel met 46.542 auto’s 3,4 procent lager uitkwam dan in november 2018.

In ons land verkocht Jaguar in de afgelopen maand niet meer dan 105 automobielen terwijl dat er een jaar geleden nog 666 waren. Over de eerste elf maanden staat de stand bij Jaguar daarmee op 894, nog niet de helft van de 1.975 Jaguars die in januari tot en met november 2018 aan Nederlandse kopers werden afgeleverd. Land Rover doet het bij ons niet veel beter met in november 83 verkochte auto’s tegen 130 een jaar geleden. Bij dit merk komt de teller over elf maanden in 2019 uit op 1.269 stuks en in 2018 op 1.623 exemplaren.

China

Elders in de wereld doet JLR het de afgelopen maand opnieuw een stuk beter in China. Daar werden in november 29 procent meer auto’s verkocht, de vijfde achtereenvolgende maand met een groei in de dubbele cijfers. Ook in Noord-Amerika werd groei geboekt en wel met vijf procent. Op de Britse thuismarkt moest JLR, net als de meeste andere merken, opnieuw inleveren met een min van bijna elf procent. In heel Europa komt mede daardoor een daling van bijna 17 procent uit de bus, wat volgens JLR mede te wijten is aan hoge verkopen vorig najaar vooruitlopend op hogere belastingen per 1 januari.

Golden Wheel

Verkoopdirecteur Felix Brautigam ziet dit keer maar af van commentaar op de directe verkoopcijfers. Hij prijst de vooruitgang in China en noemt verder de succesvolle lancering van de nieuwe Jaguar F-type en nieuwe of vernieuwde modellen van Land Rover. Ook memoreert hij dat de Jaguar I-Pace Crossover de Duitse Golden Wheel onderscheiding in de wacht heeft gesleept ‘op één van de meest concurrerende markten voor premium auto’s ter wereld’.