In Nederland heeft de SUV last van verhoogde prijzen, hogere belasting en imagoschade. Op wereldschaal is dit type auto echter onverminderd populair. “Er is geen enkele aanwijzing dat de SUV in de ban wordt gedaan. In het licht van zorgen om het milieu willen consumenten een elektrische SUV. Maar hier tekent zich een lancune in de markt af: het aanbod is zeer beperkt”, zo schrijft Jato.

Het kenniscentrum heeft het aantal SUV geturfd en komt tot 400 modellen met een benzine- of dieselmotor tegen slechts 100 SUV’s als EV. De grote prijsverschillen tussen de EV en modellen met een verbrandingsmotoren hebben nog eens een extra negatieve invloed op de verkopen. Jato neemt Frankrijk als voorbeeld. De SUV met verbrandingsmotor zijn te koop tussen de 10.000 – 40.000 euro, waar de EV-versies beginnen bij 30.000 euro en doorlopen tot 60.000 euro.

“Het wordt tijd dat de fabrikanten hun focus verleggen en gaan bieden wat de markt vraagt. Helemaal omdat SUV bijna in zijn eentje verantwoordelijk is voor de groei op de mondiale automarkt”, zo concludeert Jato.