Fusie PSA en FCA een stap verder

PSA en FCA zullen vandaag, dinsdag, of uiterlijk morgen aankondigen dat ze een bindende ‘memorandum of understanding’ hebben ondertekend waarmee hun voorgenomen fusie een beslissende stap verder komt.

Fusie PSA en FCA een stap verder

Dat meldt onder meer persbureau Bloomberg. De bestuursraad van PSA komt in ieder geval deze dinsdag bijeen om belangrijke besluiten over de fusie te nemen. Met de fusie ontstaat het vierde autobedrijf ter wereld met een gezamenlijke productie van 8,7 miljoen voertuigen en een omzet van rond de 170 miljard euro.

De autobedrijven hebben al eerder aangekondigd dat ze die beslissende stap naar verwachting in december zouden kunnen zetten. PSA heeft deze week het groene licht gekregen voor de fusie van één van haar belangrijkste aandeelhouders, de Franse staat. “De combinatie is logisch om een nieuwe kampioen met een wereldwijde schaal te creëren die de uitdagingen van een duurzame mobiliteit aankan,” aldus een woordvoerder van minister Le Maire van economische zaken.

Werkgroepen

Sinds de aankondiging van de fusieplannen eind oktober zijn werkgroepen met alles bij elkaar rond de 100 specialisten van beide  autobedrijven aan de gang geweest om de combinatie verder uit te werken. Het ‘memorandum of understanding’ is daarvan het eerste resultaat. De afgelopen weken zijn nog wel enkele obstakels opgedoken. Zo vormt het belang van 12 procent dat het Chinese Dongfeng bezit in PSA mogelijk een probleem voor de Amerikaanse autoriteiten die de fusie moeten goedkeuren. Dongfeng heeft inmiddels aangegeven dat het bereid is een flink deel van haar aandelen af te stoten.

Verder is er ook nog de rechtszaak die General Motors heeft aangespannen tegen FCA wegens jarenlange omkoperij van leden van de vakbond UAW. Tenslotte heeft de Italiaanse belastingdienst FCA ook nog eens beschuldigd van het te laag opgeven van de waarde van Chrysler bij de overname door Fiat. Als die zaak ‘verkeerd’ afloopt dan zou dat FCA rond de 1,5 miljard aan een naheffing kunnen kosten.

Fusie PSA en FCA een stap verder - Automobielmanagement.nl

Fusie PSA en FCA een stap verder

PSA en FCA zullen vandaag, dinsdag, of uiterlijk morgen aankondigen dat ze een bindende ‘memorandum of understanding’ hebben ondertekend waarmee hun voorgenomen fusie een beslissende stap verder komt.

Fusie PSA en FCA een stap verder

Dat meldt onder meer persbureau Bloomberg. De bestuursraad van PSA komt in ieder geval deze dinsdag bijeen om belangrijke besluiten over de fusie te nemen. Met de fusie ontstaat het vierde autobedrijf ter wereld met een gezamenlijke productie van 8,7 miljoen voertuigen en een omzet van rond de 170 miljard euro.

De autobedrijven hebben al eerder aangekondigd dat ze die beslissende stap naar verwachting in december zouden kunnen zetten. PSA heeft deze week het groene licht gekregen voor de fusie van één van haar belangrijkste aandeelhouders, de Franse staat. “De combinatie is logisch om een nieuwe kampioen met een wereldwijde schaal te creëren die de uitdagingen van een duurzame mobiliteit aankan,” aldus een woordvoerder van minister Le Maire van economische zaken.

Werkgroepen

Sinds de aankondiging van de fusieplannen eind oktober zijn werkgroepen met alles bij elkaar rond de 100 specialisten van beide  autobedrijven aan de gang geweest om de combinatie verder uit te werken. Het ‘memorandum of understanding’ is daarvan het eerste resultaat. De afgelopen weken zijn nog wel enkele obstakels opgedoken. Zo vormt het belang van 12 procent dat het Chinese Dongfeng bezit in PSA mogelijk een probleem voor de Amerikaanse autoriteiten die de fusie moeten goedkeuren. Dongfeng heeft inmiddels aangegeven dat het bereid is een flink deel van haar aandelen af te stoten.

Verder is er ook nog de rechtszaak die General Motors heeft aangespannen tegen FCA wegens jarenlange omkoperij van leden van de vakbond UAW. Tenslotte heeft de Italiaanse belastingdienst FCA ook nog eens beschuldigd van het te laag opgeven van de waarde van Chrysler bij de overname door Fiat. Als die zaak ‘verkeerd’ afloopt dan zou dat FCA rond de 1,5 miljard aan een naheffing kunnen kosten.