Duitsland neemt daarmee nog maar 5,9 procent van de wereldwijde productie voor haar rekening terwijl dat een goede twintig jaar geleden nog 11,8 procent ofwel precies het dubbele was. Voor 2020 wordt een verdere krimp voorzien naar 4,5 miljoen auto’s of minder, waarna in 2021 mogelijk weer een lichte stijging te zien zal zijn.

De daling van de autoproductie wordt volgens Dudenhöffer voor een groot deel veroorzaakt door de handelsoorlog die president Donald Trump op gang heeft gebracht, met name tegen China. Daardoor daalt het aantal auto’s dat Duitse fabrikanten kunnen exporteren gestaag. Wereldwijd loopt het aantal in de wereld gebouwde auto’s dit jaar met 4,1 miljoen terug naar 78,8 miljoen. “Met de teruggang van de autoproductie in Duitsland verliest ons Standort Deutschland opnieuw aan betekenis. De geplande fabriek van Tesla in Brandenburg helpt weliswaar om de daling te beteugelen maar betekent geenszins dat de trend ook wordt gekeerd.” Dudenhöffer raadt de Duitse regering aan zelf de banden met China aan te trekken om de auto-export en verdere handel te bevorderen.