Fusie PSA en FCA definitief

De Franse automaker PSA en zijn Italiaans-Amerikaanse branchegenoot Fiat Chrysler Automobiles gaan definitief fuseren.

Coronacrisis: fusie PSA en FCA op losse schroeven

De twee bedrijven hebben hun handtekening gezet onder een bindende overeenkomst nadat ze eerder al plannen voor een samengaan hadden bekendgemaakt. Het fusiebedrijf, dat in Nederland wordt gevestigd, wordt de vierde automaker ter wereld.

Zowel PSA, dat merken als Peugeot, Citroën en Opel heeft, en Fiat Chrysler krijgt de helft van de aandelen in de nieuwe onderneming. Een naam daarvoor is nog niet verzonnen. Fiat Chrysler maakt naast die merken ook onder meer auto’s van Jeep, Dodge, Ram, Lancia, Maserati en Alfa Romeo.

Europese autofamilies

Door de fusie worden twee van de oudste autofamilies van Europa aan elkaar gekoppeld. De Franse Peugeots hebben alleen nog aandelen in het bedrijf. De Italiaanse Agnelli’s leveren met John Elkann de voorzitter van Fiat Chrysler. Elkann gaat die rol ook bij het fusiebedrijf vervullen. Carlos Tavares van PSA krijgt de dagelijkse leiding in handen.

Als onderdeel van de fusie verkleint het Chinese Dongfeng zijn belang. De Chinezen hadden nu nog 12 procent van PSA in handen, maar dat wordt in het fusiebedrijf 4,5 procent. Die stap wordt gezet uit angst dat een te groot Chinees belang voor de Amerikaanse toezichthouder onverteerbaar is.

Reacties

[…] is er nieuw aan de aankondiging van deze week? In de eerste plaats is de fusie nu bezegeld met een bindend akkoord. Alle partijen, inclusief de […]

Geplaatst door: Automobielmanagement.nl > Achtergrond: Fusie Peugeot c.s. met Fiat c.s. is rond op
Fusie PSA en FCA definitief - Automobielmanagement.nl

Fusie PSA en FCA definitief

De Franse automaker PSA en zijn Italiaans-Amerikaanse branchegenoot Fiat Chrysler Automobiles gaan definitief fuseren.

Coronacrisis: fusie PSA en FCA op losse schroeven

De twee bedrijven hebben hun handtekening gezet onder een bindende overeenkomst nadat ze eerder al plannen voor een samengaan hadden bekendgemaakt. Het fusiebedrijf, dat in Nederland wordt gevestigd, wordt de vierde automaker ter wereld.

Zowel PSA, dat merken als Peugeot, Citroën en Opel heeft, en Fiat Chrysler krijgt de helft van de aandelen in de nieuwe onderneming. Een naam daarvoor is nog niet verzonnen. Fiat Chrysler maakt naast die merken ook onder meer auto’s van Jeep, Dodge, Ram, Lancia, Maserati en Alfa Romeo.

Europese autofamilies

Door de fusie worden twee van de oudste autofamilies van Europa aan elkaar gekoppeld. De Franse Peugeots hebben alleen nog aandelen in het bedrijf. De Italiaanse Agnelli’s leveren met John Elkann de voorzitter van Fiat Chrysler. Elkann gaat die rol ook bij het fusiebedrijf vervullen. Carlos Tavares van PSA krijgt de dagelijkse leiding in handen.

Als onderdeel van de fusie verkleint het Chinese Dongfeng zijn belang. De Chinezen hadden nu nog 12 procent van PSA in handen, maar dat wordt in het fusiebedrijf 4,5 procent. Die stap wordt gezet uit angst dat een te groot Chinees belang voor de Amerikaanse toezichthouder onverteerbaar is.

Reacties

[…] is er nieuw aan de aankondiging van deze week? In de eerste plaats is de fusie nu bezegeld met een bindend akkoord. Alle partijen, inclusief de […]

Geplaatst door: Automobielmanagement.nl > Achtergrond: Fusie Peugeot c.s. met Fiat c.s. is rond op