Tesla heeft in de eerste elf maanden van dit jaar volgens de statistieken van de RAI Vereniging al 17.871 Model 3 auto’s aan Nederlandse klanten kunnen verkopen. Met de aanvoer van duizenden nieuwe in december komt de eindstand over dit jaar dicht in de buurt van de 30.000 of zelfs meer. Tesla levert daarmee een grote bijdrage aan de sterke groeispurt van elektrische auto’s in ons land.

Voor de aflevering maakt Tesla geen gebruik van dealers – die heeft het niet – met dure showrooms. Klanten wordt verzocht naar een afgelegen terrein in de haven van Amsterdam te komen. Daar worden de auto’s minimaal gecontroleerd en van een kenteken voorzien waarna de klant na de administratieve procedure zijn of haar auto op het immense parkeerterrein persoonlijk kan ophalen en er mee kan wegrijden.

Die enorme logistieke operatie bij de Kooijmans Car Terminal is uitgebreid beschreven in het AD dat van Tesla exclusieve toegang kreeg. “Om zoveel mogelijk klanten te bedienen, heeft Tesla het afleverproces naar eigen zeggen ‘gestroomlijnd’. Tegen tien uur ’s ochtends stroomt de tijdelijke ontvangsthal vol met verwachtingsvolle Tesla-rijders in spé. Kunstkerstbomen, grijze designbanken en vlotte achtergrondmuziek kunnen niet verhullen dat alles hier om efficiëntie draait: hoe eerder de bestuurders op pad zijn met hun nieuwe auto, hoe meer klanten geholpen kunnen worden. Tesla Nederland noemt dit een bewuste keuze: ,,Voorheen kwamen onze klanten naar onze fabriek in Tilburg. Omdat de capaciteit daar lager ligt, liepen de wachttijden voor de klanten op. Dat moest beter. Deze nieuwe aanpak elimineert de wachttijden en onze gasten vinden het juist fijn dat ze snel weer op pad zijn.” Wie dat wil, is binnen een kwartier weer weg,’’ schrijft de krant.

Het verhaal eindigt met: ‘’Ja, ook hier klinkt her en der kritiek op de ‘kille, onpersoonlijke wijze’ waarop Tesla de auto’s overhandigt aan nieuwe klanten. Maar het overgrote deel van de mensen die vandaag naar Amsterdam zijn afgereisd, bekijkt het zakelijk en komt zelf ook niet voor een theekransje. Een gevoel van opwinding overheerst: deze mensen hebben voor de laagst mogelijke prijs één van de meest gewilde elektrische auto’s van het moment op de kop getikt en zitten de komende jaren voor een dubbeltje op de eerste rang. Dat ze daarvoor op een natte decemberochtend met het OV naar de haven van Amsterdam moesten, zijn ze na de eerste leasetermijn al weer vergeten.’’

Lees ook: Run op elektrische auto’s in december