‘Op Nederland en China na verwachten we dat de verkoop van Model 3 in het vierde kwartaal negen procent lager uitvalt dan in het derde,’ schrijft de gezaghebbende analist Jeffrey Osborne van investeringsbank Cowen.

In ons land worden letterlijk scheepsladingen vol Model 3’s aangevoerd omdat kopers en leasers nog even snel willen profiteren van de lage bijtelling van vier procent. Morgen, 1 januari, wordt dat verdubbeld naar acht procent. Wie zijn auto nog in 2019 kon registreren, houdt die lage bijtelling ook vijf jaar vast.

Slechte kwaliteit

Maar wereldwijd kan het wel eens afgelopen zijn met het succes, denkt Osborne. Hij wijst in dat verband vooral op de naar zijn mening slechte kwaliteit van de auto’s en de klanttevredenheid bij de Amerikaanse autobouwer. In Nederland wordt ook argwanend uitgezien naar de service die Tesla de duizenden nieuwe Model 3 rijders kan gaan bieden. Osborne voorspelt al met al dat Tesla er niet in zal slagen om dit jaar tussen de 360.000 en 400.000 nieuwe auto’s af te leveren, zoals CEO Elon Musk wel weer heeft beloofd. De invloed van de analist is groot want na zijn rapport daalde de koers van Tesla op Wall Street met bijna drie procent.

Hoewel Tesla net deze week ook de eerste auto’s aflevert uit haar nieuwe Gigafactory in Shanghai, voorspelt Osborne dat het moeilijk blijft tegen de Chinese concurrentie op te boksen. Eén van die Chinese bedrijven, Nio, maakt met haar ES8 een concurrent voor Tesla’s grote Model X maar dan met een aanzienlijk lager prijskaartje. Nio kon er daarvan in het derde kwartaal 4.799 verkopen vergeleken met 3.533 in de voorafgaande drie maanden. Nio hoopt de productie in het vierde kwartaal op te voeren naar minstens 8.000 auto’s.