Hyundai investeert 87 miljard dollar in elektrificering

Hyundai topman Euisun Chung heeft bij de start van het nieuwe jaar de plannen van het concern bekendgemaakt voor de komende vijf jaar. Die liegen er niet om. Het EV-aanbod wordt uitgebreid van 24 naar 44 modellen en ook zet het merk vol in op waterstof.

In totaal steekt Hyundai de komende vijf jaar meer dan 87 miljard dollar in de ambitieuze plannen waarmee het wereldwijd aan kop wil komen als het gaat om elektrificatie, autonoom rijden en mobiliteitsdiensten. Het aantal elektrische voertuigen gaat van 24 modellen in 2019 naar 44 in 2025, waaronder 13 hybride modellen, 6 plug-in hybrides, 23 volledig elektrische modellen en 2 waterstofauto’s. Nog dit jaar komen er hybride en plug-in hybride varianten van onder andere de Sorento, Tucson en Santa Fe.

FCEV

En dan de ontwikkeling van de Fuel Cell-EV, waar Hyundai niet alleen waterstofsystemen wil ontwikkelen voor de eigen automodellen maar ook voor klanten in andere sectoren. In 2019 sloot Hyundai een overeenkomst met Cummins Inc. om elektrische en waterstof aandrijfsystemen te ontwikkelen. Zo moeten er in de toekomst fuel cell-systemen worden geleverd aan de transportsector, waaronder niet alleen voertuigen maar ook de scheepvaart en het railvervoer. Hyundai wil in 2030 jaarlijks 200.000 fuel cell-systemen leveren. Hiertoe wordt in Korea een fabriek gebouwd met een jaarlijkse capaciteit van 500.000 eenheden.

Autonoom rijden

Ook sprak Chung de ambitie uit om de ontwikkeling van autonoom rijden te versnellen. “Autonoom rijden is de kern van onze voertuigontwikkeling in de toekomst.” In 2022 zal Hyundai een eigen AV-platform in gebruik nemen en in 2023 moeten de eerste autonome voertuigen in selecte regio’s rondrijden. In 2024 zou dat moeten leiden tot de commerciële productie van zelfrijdende auto’s.

Autodelen

Tot slot: autodelen. Afgelopen jaar startte Hyundai in Los Angeles met MoceanLab, een eigen autodeeldienst. Hiermee kunnen gebruikers op basis van een abonnement zelf auto’s vrijelijk huren en retourneren. Dit jaar zal MoceanLab in Rusland, waar het inmiddels ook actief is, het voertuigaanbod verder uitbreiden. Chung: “We moeten onze klanten beter gaan begrijpen, met inbegrip van de millennials die de leiding gaan overnemen in dit nieuwe tijdperk.”

Hyundai investeert 87 miljard dollar in elektrificering - Automobielmanagement.nl

Hyundai investeert 87 miljard dollar in elektrificering

Hyundai topman Euisun Chung heeft bij de start van het nieuwe jaar de plannen van het concern bekendgemaakt voor de komende vijf jaar. Die liegen er niet om. Het EV-aanbod wordt uitgebreid van 24 naar 44 modellen en ook zet het merk vol in op waterstof.

In totaal steekt Hyundai de komende vijf jaar meer dan 87 miljard dollar in de ambitieuze plannen waarmee het wereldwijd aan kop wil komen als het gaat om elektrificatie, autonoom rijden en mobiliteitsdiensten. Het aantal elektrische voertuigen gaat van 24 modellen in 2019 naar 44 in 2025, waaronder 13 hybride modellen, 6 plug-in hybrides, 23 volledig elektrische modellen en 2 waterstofauto’s. Nog dit jaar komen er hybride en plug-in hybride varianten van onder andere de Sorento, Tucson en Santa Fe.

FCEV

En dan de ontwikkeling van de Fuel Cell-EV, waar Hyundai niet alleen waterstofsystemen wil ontwikkelen voor de eigen automodellen maar ook voor klanten in andere sectoren. In 2019 sloot Hyundai een overeenkomst met Cummins Inc. om elektrische en waterstof aandrijfsystemen te ontwikkelen. Zo moeten er in de toekomst fuel cell-systemen worden geleverd aan de transportsector, waaronder niet alleen voertuigen maar ook de scheepvaart en het railvervoer. Hyundai wil in 2030 jaarlijks 200.000 fuel cell-systemen leveren. Hiertoe wordt in Korea een fabriek gebouwd met een jaarlijkse capaciteit van 500.000 eenheden.

Autonoom rijden

Ook sprak Chung de ambitie uit om de ontwikkeling van autonoom rijden te versnellen. “Autonoom rijden is de kern van onze voertuigontwikkeling in de toekomst.” In 2022 zal Hyundai een eigen AV-platform in gebruik nemen en in 2023 moeten de eerste autonome voertuigen in selecte regio’s rondrijden. In 2024 zou dat moeten leiden tot de commerciële productie van zelfrijdende auto’s.

Autodelen

Tot slot: autodelen. Afgelopen jaar startte Hyundai in Los Angeles met MoceanLab, een eigen autodeeldienst. Hiermee kunnen gebruikers op basis van een abonnement zelf auto’s vrijelijk huren en retourneren. Dit jaar zal MoceanLab in Rusland, waar het inmiddels ook actief is, het voertuigaanbod verder uitbreiden. Chung: “We moeten onze klanten beter gaan begrijpen, met inbegrip van de millennials die de leiding gaan overnemen in dit nieuwe tijdperk.”