“Het gemeenschappelijke doel van vzbv en Volkswagen is een pragmatische oplossing in het belang van de klanten,” aldus een gezamenlijke verklaring. De gesprekken bevinden zich nog in een vroeg stadium en het is dan ook nog niet zeker of er inderdaad een overeenkomst bereikt kan worden.

Massaclaim

In september is de rechtbank in Braunschweig begonnen met de behandeling van de massaclaim die het Bundesverband tegen de VW Groep heeft ingediend. Die zaak is mogelijk geworden nadat de Duitse overheid juist met het oog op dieselgate dergelijke ‘class-actions’ wettelijk heeft toegestaan. Duitse bezitters van een dieselauto uit de VW-stal claimen dat die door dieselgate aanzienlijk minder waard is geworden en willen daar een vergoeding voor ontvangen. Ze wijzen daarbij onder meer naar de VS waar de Duitse autofabrikant al in 2016 akkoord is gegaan met een schaderegeling van vele miljarden dollars.

Onderhandelingstafel

Al bij de eerste zitting drong de voorzitter van de rechtbank, Michael Neef, er bij partijen op aan om rond de onderhandelingstafel te gaan zitten om onderling een oplossing te vinden. Dat is vooral gewenst omdat de juridische procedure jarenlang aan kan slepen met als bijkomend gevolg dat de waarde van de betrokken auto’s en daarmee de van VW te vorderen schadevergoeding fors kan dalen. Los van de massaclaim bij de rechtbank in Braunschweig lopen er bij Duitse rechters nog tientallen zaken van individuele dieselrijders. Waar het al tot een uitspraak is gekomen, wijst de rechtbank vaak een schadevergoeding toe maar is VW ertegen in beroep gegaan.