Nieuwprijs Duitse auto 10.000 euro hoger door SUV

Wie afgelopen jaar in Duitsland een nieuwe personenauto kocht, was daarvoor gemiddeld 10.000 euro meer kwijt dan in 2018. Dat komt vooral door de populariteit van de grotere en dus ook duurdere SUV’s. De verkoopprijs van nieuwe auto’s is sinds de jaren tachtig van de vorige eeuw in Duitsland ook verviervoudigd.

Dat blijkt uit een onderzoek door het CAR-instituut van de universiteit Duisburg-Essen dat onder leiding staat van prof. Ferdinand Dudenhöffer. Afgelopen jaar was één op de drie nieuwe Duitse auto zo’n SUV. Dat dreef de gemiddelde verkoopprijs op tot 34.870 euro. Het CAR-instituut erkent dat veel dealers of autofabrikanten een korting aanbieden maar dat wordt meestal gecompenseerd door wat de koper aan extra’s wenst. “Dat betekent dat de officiële verkoopprijs uiteindelijk een goede indicatie biedt.”

De afgelopen jaren is de gemiddelde aankoopprijs van een auto in Duitsland maar één keer gedaald. Dat gebeurde in 2009 toen een schrootpremie voor oude auto’s de vraag naar kleinere modellen flink opstuwde. Dudenhöffer verwacht daarbij dat de trend van een stijgende verkoopprijs de komende jaren nog wel aan zal houden. Dat komt ook doordat er steeds meer elektrische en hybride auto’s op de markt komen die voorlopig nog aan de dure kant zijn.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Nieuwprijs Duitse auto 10.000 euro hoger door SUV - Automobielmanagement.nl

Nieuwprijs Duitse auto 10.000 euro hoger door SUV

Wie afgelopen jaar in Duitsland een nieuwe personenauto kocht, was daarvoor gemiddeld 10.000 euro meer kwijt dan in 2018. Dat komt vooral door de populariteit van de grotere en dus ook duurdere SUV’s. De verkoopprijs van nieuwe auto’s is sinds de jaren tachtig van de vorige eeuw in Duitsland ook verviervoudigd.

Dat blijkt uit een onderzoek door het CAR-instituut van de universiteit Duisburg-Essen dat onder leiding staat van prof. Ferdinand Dudenhöffer. Afgelopen jaar was één op de drie nieuwe Duitse auto zo’n SUV. Dat dreef de gemiddelde verkoopprijs op tot 34.870 euro. Het CAR-instituut erkent dat veel dealers of autofabrikanten een korting aanbieden maar dat wordt meestal gecompenseerd door wat de koper aan extra’s wenst. “Dat betekent dat de officiële verkoopprijs uiteindelijk een goede indicatie biedt.”

De afgelopen jaren is de gemiddelde aankoopprijs van een auto in Duitsland maar één keer gedaald. Dat gebeurde in 2009 toen een schrootpremie voor oude auto’s de vraag naar kleinere modellen flink opstuwde. Dudenhöffer verwacht daarbij dat de trend van een stijgende verkoopprijs de komende jaren nog wel aan zal houden. Dat komt ook doordat er steeds meer elektrische en hybride auto’s op de markt komen die voorlopig nog aan de dure kant zijn.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding