Het succes is voor een behoorlijk deel te danken aan de Cullinan, de splinternieuwe SUV van Rolls-Royce. Ook de andere modellen Phantom, Wraith, Dawn en de verdwijnende Ghost blijven echter een belangrijke bijdrage leveren.
Investeringen en nieuwe arbeidsplaatsen
Rolls-Royce, onderdeel van de BMW Groep, verkocht limousines aan klanten in vijftig landen over de hele wereld. Vanwege de sterke vraag wordt fors geïnvesteerd in de fabriek in het Britse Goodwood. Daardoor zijn er daar ook vijftig nieuwe arbeidsplaatsen gecreëerd terwijl tevens een record aantal stageplaatsen beschikbaar is gekomen. CEO Torsten Müller-Ötvös (foto): “Deze prestatie is van een heel andere grootte dan enig verkoopsucces van de afgelopen jaren. Hoewel we deze opmerkelijke resultaten vieren, zijn we ons bewust van onze belangrijkste belofte aan de klanten: het merk zeldzaam en exclusief houden.” De topman verwacht wel dat de vraag naar de Cullinan SUV dit jaar zal stabiliseren.
Winstwaarschuwing en beursflop Aston Martin
Met een ander Brits supermerk, Aston Martin, gaat het echter een stuk slechter. Aston Martin moest opnieuw een winstwaarschuwing uitgeven nadat de verkopen met 5.809 stuks zeven procent lager waren uitgevallen en kopers meer voor de goedkopere Vantage two-seater blijken te kiezen. Het merk van James Bond verwacht nu in het boekjaar tot eind maart een winst te draaien van omgerekend rond de 160 miljoen euro, bijna de helft van de winst in het voorafgaande boekjaar. De beurswaarde van Aston Martin is na deze aankondiging gedaald naar net 1,15 miljard euro terwijl dat bij de introductie in oktober 2018 nog vier keer zo veel was. “Dit is echt de grootste beursflop van de recente geschiedenis,” merkt een Britse analist dan ook op. Hier en daar valt nu te beluisteren dat de positie van CEO Andy Palmer aan het wankelen is, waarmee de zoveelste autobaas tussen de coulissen zou kunnen verdwijnen.