Na het bericht over de Chinese interesse schoot de waarde van Aston Martin Lagonda op de Londense beurs met 20 procent omhoog. Aston Martin Lagonda moest vorige week weer een winstwaarschuwing afgeven na tegenvallende verkopen. Het bedrijf leed in de eerste negen maanden van 2019 dit jaar een operationeel verlies van 21,8 miljoen Pond ofwel 26 miljoen euro terwijl in dezelfde periode vorig jaar nog 91,5 miljoen Pond winst werd gedraaid. Aston Martin heeft de belangstelling van Stroll, eigenaar van het Racing Point Formula One autorace-team, al eerder gemeld. Stroll zou met omgerekend 240 miljoen euro over de brug willen komen en daarmee een belang van nagenoeg 20 procent verwerven.

Chinese partijen

Nu lijken ook de Chinezen in de Britse rij aan te schuiven. Geely heeft langs een omweg al een kleine vinger in de pap bij Aston Martin. Geely heeft namelijk een belang van rond de vijf procent in Daimler dat op haar beurt een klein pakket aandelen Aston Martin Lagonda bezit. Nu melden bronnen dat die Chinese autofabrikant zelf ook geld in het merk van James Bond zou willen steken of in ieder geval samenwerking wil zoeken. Geely zou al een investeringsbank in de arm hebben genomen om een deal uit te werken. Een alliantie met het eveneens Chinese CATL zou Aston Martin toegang geven tot batterijen en de daarbij behorende technologie die het in haar toekomstige elektrische modellen nodig heeft. CATL werkt op dat gebied al samen met een reeks autofabrikanten waaronder Daimler maar ook Volkswagen.