SK Innovation wil EV-batterijproductie in Hongarije verhogen

Het Zuid-Koreaanse SK Innovation wil de capaciteit van zijn tweede batterijfabriek in Hongarije opschroeven naar 16 Gwh in plaats van de geplande 10 Gwh. Dit om aan de groeiende vraag vanuit Europese autofabrikanten te voldoen. Ook kondigt het bedrijf een joint venture aan met Volkswagen.

In 2017 kondigde SK Innovation plannen aan om een eerste batterijfabriek in Hongarije te bouwen. De jaarlijkse productie van deze fabriek bedraagt 7,5 Gwh, voldoende om vanaf dit jaar 200.000 tot 250.000 EV’s van accu’s te voorzien. In februari 2019 werden er direct ook al plannen onthuld om een tweede fabriek te bouwen in het noorden van Hongarije, tegen de Slowaakse grens, waarmee een investering van nog eens 720 miljoen euro gemoeid is. Die fabriek moet in 2021 operationeel zijn en zal vanaf 2022 op grote schaal accupakketten gaan leveren aan Europese autofabrikanten. CEO Kim Jun heeft nu laten weten de capaciteit van die tweede fabriek naar 16 Gwh te verhogen.

Volkswagen

Volgens Jun is SK Innovation bovendien in gesprek met Volkswagen om een joint venture op te richten voor de productie van batterijen voor de elektrische auto’s van het merk. Volkswagen wil eind 2023 één miljoen batterij-aangedreven EV’s van de band laten rollen. Twee jaar later moet die productie al tot 1,5 miljoen EV’s zijn opgevoerd, een doorbraak die vooral moet komen van de ID.3

Subsidie

SK Innovation is overigens niet alleen in Hongarije. Ook Samsung en het Japanse GS Yuasa hebben er inmiddels productiefaciliteiten voor EV-batterijen. Samsung breidt die capaciteit uit met een investering van maar liefst 1,2 miljard euro. De Europese Commissie bekijkt momenteel of het project in aanmerking komt voor een subsidie van 108 miljoen euro. Zuid-Korea was daarmee afgelopen jaar de grootste buitenlandse investeerder in Hongarije.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

[…] met batterijfabrikanten waaronder Ganfeng, Samsung SDI, LG Chem en CATL. Ook zijn er afspraken met SK Innovation dat deze week nog aankondigde de productiecapaciteit van de nieuwe fabriek in Hongarij…. Daarnaast investeerde VW recent 1 miljard euro in het Zweedse Northvolt. “Tegelijkertijd zijn er […]

Geplaatst door: Automobielmanagement.nl > ‘Volkswagen is in 2030 grootste EV-fabrikant’ op
SK Innovation wil EV-batterijproductie in Hongarije verhogen - Automobielmanagement.nl

SK Innovation wil EV-batterijproductie in Hongarije verhogen

Het Zuid-Koreaanse SK Innovation wil de capaciteit van zijn tweede batterijfabriek in Hongarije opschroeven naar 16 Gwh in plaats van de geplande 10 Gwh. Dit om aan de groeiende vraag vanuit Europese autofabrikanten te voldoen. Ook kondigt het bedrijf een joint venture aan met Volkswagen.

In 2017 kondigde SK Innovation plannen aan om een eerste batterijfabriek in Hongarije te bouwen. De jaarlijkse productie van deze fabriek bedraagt 7,5 Gwh, voldoende om vanaf dit jaar 200.000 tot 250.000 EV’s van accu’s te voorzien. In februari 2019 werden er direct ook al plannen onthuld om een tweede fabriek te bouwen in het noorden van Hongarije, tegen de Slowaakse grens, waarmee een investering van nog eens 720 miljoen euro gemoeid is. Die fabriek moet in 2021 operationeel zijn en zal vanaf 2022 op grote schaal accupakketten gaan leveren aan Europese autofabrikanten. CEO Kim Jun heeft nu laten weten de capaciteit van die tweede fabriek naar 16 Gwh te verhogen.

Volkswagen

Volgens Jun is SK Innovation bovendien in gesprek met Volkswagen om een joint venture op te richten voor de productie van batterijen voor de elektrische auto’s van het merk. Volkswagen wil eind 2023 één miljoen batterij-aangedreven EV’s van de band laten rollen. Twee jaar later moet die productie al tot 1,5 miljoen EV’s zijn opgevoerd, een doorbraak die vooral moet komen van de ID.3

Subsidie

SK Innovation is overigens niet alleen in Hongarije. Ook Samsung en het Japanse GS Yuasa hebben er inmiddels productiefaciliteiten voor EV-batterijen. Samsung breidt die capaciteit uit met een investering van maar liefst 1,2 miljard euro. De Europese Commissie bekijkt momenteel of het project in aanmerking komt voor een subsidie van 108 miljoen euro. Zuid-Korea was daarmee afgelopen jaar de grootste buitenlandse investeerder in Hongarije.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

[…] met batterijfabrikanten waaronder Ganfeng, Samsung SDI, LG Chem en CATL. Ook zijn er afspraken met SK Innovation dat deze week nog aankondigde de productiecapaciteit van de nieuwe fabriek in Hongarij…. Daarnaast investeerde VW recent 1 miljard euro in het Zweedse Northvolt. “Tegelijkertijd zijn er […]

Geplaatst door: Automobielmanagement.nl > ‘Volkswagen is in 2030 grootste EV-fabrikant’ op