Die zogenaamde Generation 2 bestelauto’s kunnen dan geassembleerd worden in mini-fabrieken, dicht bij de plaats waar ze ook gebruikt zullen worden. Dat soort productielocaties is al rendabel als ze enkele duizenden exemplaren per jaar zouden draaien.

Hyundai Motor Company en Kia Motors Corporation spreken van een strategisch partnerschap om de ‘adoptie’ van commerciële elektrische auto’s te versnellen. Arrival staat bekend om de innovatieve benadering van het ontwerp en design van dat soort voertuigen. “Generatie 1 elektrische auto’s zijn bestaande modellen met verbrandingsmotoren die zijn vervangen door een elektrische aandrijving waardoor ze duur, inefficiënt en kostbaar in het gebruik en onderhoud zijn. In tegenstelling daarmee zijn de Generatie 2 producten van Arriva ontworpen vanaf een wit vel waarmee ze die traditionele voertuigen verslaan wat kosten, ontwerp en efficiëntie betreft,” beweert het Britse bedrijf.

90 procent diesel

Door de samenwerking met Huyndai en Kia denkt Arrival haar activiteiten op korte termijn verder op te kunnen schalen. De partners mikken daarbij vooral op de bestelauto markt omdat daar nog meer dan 90 procent op diesel rijdt. Elektrisch rijden sluit volgens hen goed aan bij het gebruikspatroon met voorop geplande routes en ’s nachts opladen bij een distributiecentrum.

Albert Biermann, president en hoofd van de research en ontwikkeling divisie bij Hyundai Motor Group: “De eco-vriendelijke voertuigenmarkt in Europa zal naar verwachting snel groeien door de verscherping van de milieuregels. Door deze commerciële elektrische auto’s samen met Arrival te ontwikkelen kunnen we een concurrentievoordeel behalen en onze leidende positie in de wereldwijde markt voor milieuvriendelijke auto’s sneller versterken.”