De experts van ‘WoodMac’ verwachten dat Volkswagen in 2028 in totaal 14 miljoen BEV’s (battery electric vehicles) produceert. Het bedrijf zou hiermee van de tiende plek in 2018 doorstoten naar de top. Het management van VW wil in 2028 zelfs 22 miljoen BEV’s op de markt brengen. Met 22 miljoen voertuigen zou Volkswagen in 2028 53 procent van de totale BEV markt in handen hebben. Maar dat lijkt onrealistisch meldt analyst Ram Chandrasekaran. “Volkswagen moet dan ook 57 procent van de wereldwijde productie aan EV batterijen veiligstellen. Dat zou extreem moeilijk zijn.”

Batterijen

Het aantal van 14 miljoen is gebaseerd op VW’s eigen plannen en productiecapaciteit, inclusief geanticipeerde verbeteringen in het productieproces. En terwijl 14 miljoen minder is dan de eigen doelstellingen van VW is het nog steeds een wereldwijd marktaandeel van 27 procent. In dat geval heeft VW nog altijd toegang nodig tot 30 procent van de wereldwijde batterijproductie. Het merk doet er inmiddels alles aan om dat voor elkaar te krijgen. Er zijn meerdere deals met batterijfabrikanten waaronder Ganfeng, Samsung SDI, LG Chem en CATL. Ook zijn er afspraken met SK Innovation dat deze week nog aankondigde de productiecapaciteit van de nieuwe fabriek in Hongarije op te schroeven. Daarnaast investeerde VW recent 1 miljard euro in het Zweedse Northvolt. “Tegelijkertijd zijn er hier en daar problemen met de verschillende leveranciers waardoor de doelstellingen van VW in gevaar kunnen komen,” laat Chandrasekaran nog weten.

Tesla

Op basis van een ander onderzoek verwacht WoodMac dat Tesla tussen 2018 en 2028 6 miljoen elektrische auto’s verkoopt. Het merk zou de verkoop verder vleugels kunnen geven door met een instapmodel van rond de 25.000 dollar te komen, waarmee het totaal op 8 miljoen voertuigen kan komen. Tesla streeft naar 1 procent marktaandeel van de wereldwijde totale autoverkopen maar dat lukt volgens analyst Chandrasekaran alleen als er een goedkoper model aan het aanbod wordt toegevoegd. “De auto die het meest op een Model 3 wordt ingeruild is de Toyota Prius, niet geheel toevallig een auto in die prijsklasse van 25.000 dollar.”