FCA gaat in zee met Chinese maker IPhone Foxconn

Fiat Chrysler Automobiles gaat samenwerken met Foxconn Technology Group, dat onder meer IPhones en IPads maakt, voor het ontwerpen en bouwen van elektrische auto’s voor de Chinese markt. De bedrijven richten daartoe een 50/50 joint-venture op die zich ook bezig houdt met connected ofwel Internet of Vehicles activiteiten. Die auto’s kunnen dan informatie delen over bijvoorbeeld files of het weer, leggen FCA en Foxconn uit.

Autoprofessor Dudenhöffer: "FCA kan nog steeds PSA-kaart spelen"

Die opmerkelijke aankondiging komt op een moment dat FCA volop bezig is met het uitwerken van de fusie met PSA. Bovendien is het precies vijf jaar geleden dat Tesla’s baas Elon Musk riep dat je auto’s nooit kon laten bouwen door een bedrijf dat smartphones maakt. “Cars are very complex compared to phones or smartwatches. You can’t just go to a supplier like Foxconn and say: Build me a car,’’ aldus Musk toen. Die voorspelling van Musk lijkt dus, net als vorige van hem, niet uit te komen.

Inhalen achterstand

Foxconn, dat ook belangrijke onderdelen maakt voor elektrische auto’s waaronder die van Tesla, laat de joint-venture lopen via haar divisie Hon Hai Precision Industry Co. Dat wordt verantwoordelijk voor het ontwerp, de componenten en het beheer van de toeleveringsketen. Of Hon Hai of Foxconn zelf de auto’s uiteindelijk ook assembleert is nog niet bepaald. Het Chinese bedrijf heeft al veertig jaar ervaring met de massafabricage van soms complexe producten – met onder meer een productie van vijf miljoen IPhones per week – en zou dus zeker ook auto’s in elkaar kunnen zetten, wordt aangenomen. Voor FCA zou de samenwerking belangrijk kunnen helpen om de huidige achterstand bij elektrische auto’s in te halen. 

FCA gaat in zee met Chinese maker IPhone Foxconn - Automobielmanagement.nl

FCA gaat in zee met Chinese maker IPhone Foxconn

Fiat Chrysler Automobiles gaat samenwerken met Foxconn Technology Group, dat onder meer IPhones en IPads maakt, voor het ontwerpen en bouwen van elektrische auto’s voor de Chinese markt. De bedrijven richten daartoe een 50/50 joint-venture op die zich ook bezig houdt met connected ofwel Internet of Vehicles activiteiten. Die auto’s kunnen dan informatie delen over bijvoorbeeld files of het weer, leggen FCA en Foxconn uit.

Autoprofessor Dudenhöffer: "FCA kan nog steeds PSA-kaart spelen"

Die opmerkelijke aankondiging komt op een moment dat FCA volop bezig is met het uitwerken van de fusie met PSA. Bovendien is het precies vijf jaar geleden dat Tesla’s baas Elon Musk riep dat je auto’s nooit kon laten bouwen door een bedrijf dat smartphones maakt. “Cars are very complex compared to phones or smartwatches. You can’t just go to a supplier like Foxconn and say: Build me a car,’’ aldus Musk toen. Die voorspelling van Musk lijkt dus, net als vorige van hem, niet uit te komen.

Inhalen achterstand

Foxconn, dat ook belangrijke onderdelen maakt voor elektrische auto’s waaronder die van Tesla, laat de joint-venture lopen via haar divisie Hon Hai Precision Industry Co. Dat wordt verantwoordelijk voor het ontwerp, de componenten en het beheer van de toeleveringsketen. Of Hon Hai of Foxconn zelf de auto’s uiteindelijk ook assembleert is nog niet bepaald. Het Chinese bedrijf heeft al veertig jaar ervaring met de massafabricage van soms complexe producten – met onder meer een productie van vijf miljoen IPhones per week – en zou dus zeker ook auto’s in elkaar kunnen zetten, wordt aangenomen. Voor FCA zou de samenwerking belangrijk kunnen helpen om de huidige achterstand bij elektrische auto’s in te halen.