De Volkswagen Groep heeft vorig jaar weer goede resultaten geboekt maar Diess benadrukt in zijn lange toespraak dat die gunstige cijfers geen reden mogen zijn om achterover te leunen. “Alles bij elkaar, goede ontwikkelingen. Maar we moeten ook eerlijk zijn: de storm begint nu pas echt. Zijn we goed genoeg voorbereid op dat wat op ons af komt? In 2020 moeten we zien hoe weerbestendig en agile we zijn geworden en hoe we klaar staan om te reageren.” 

Nokia als voorbeeld 

Diess denkt dat vooral de met de buitenwereld verbonden ofwel ‘connected car’ de toekomst heeft. “De auto wordt het machtigste mobiele apparaat. Als we dat inzien, dan begrijpen we ook waarom Tesla volgens de analisten zoveel waard is. Zijn we snel genoeg? Het eerlijke antwoord luidt: misschien, maar het wordt steeds kritieker.” De VW-baas noemt als voorbeeld de Finse fabrikant van mobieltjes Nokia die lange tijd dacht de trends naar nieuwe producten en veranderende consumentenvraag te kunnen negeren en uiteindelijk de slag verloor. “De tijd van klassieke automobielfabrikanten is voorbij. De wereld is in beweging. Politiek zowel als technologisch leven we in een ongelofelijk dynamische tijd. We staan voor een omwenteling van een dimensie als de industriële revolutie. En Volkswagen staat midden in die storm van de beide grote transformatieprocessen, de klimaatverandering en de daarmee verbonden innovatiedruk naar emissievrij rijden en de digitalisering die het product auto ingrijpend veranderd. De toekomst voor Volkswagen ligt bij een digitaal tech-concern, en alleen daar.”

Volgens de topman heeft het VW-concern niet meer de beste uitgangspositie om snel en consequent genoeg op die ontwikkelingen te reageren. “Tot nu toe hebben we het niet slecht gedaan. Dat wordt ook door de marktanalisten erkent. In 2019 hebben zij juist een nieuw vertrouwen in onze strategie gekregen. Maar de eerlijkheid gebiedt ook te zeggen dat de storm nu pas begint. De auto wordt in de toekomst het ingewikkeldste, massaal gebruikte internet device. We brengen straks meer tijd in die auto door dan nu, misschien twee in plaats van één uur. Daarom kan het geen grijs omhulsel zijn maar moet die auto nog veel comfortabeler, huiselijker en voor alles internet-verbonden en multifunctioneel zijn dan nu.”