In een verklaring stelt de Britse dochter van Tata Motors dat het gaat om efficiëntie verbeteringen en niet om het terugdraaien van de productie vanwege de gedaalde vraag. Aangenomen wordt echter toch dat de maatregel mede te maken heeft met de tegenvallende verkopen van diverse modellen die in Halewood worden gebouwd. Het concern verkocht afgelopen jaar met 557.706 stuks bijna zes procent minder automobielen dan in 2018 waarbij Jaguar een kleine elf procent en Land Rover bijna vier procent moest inleveren. Daarbij werd al gemeld dat de vernieuwde Land Rover Discovery Sport en de nieuwe Range Rover Evoque het goed doen maar dat er van andere modellen minder worden verkocht.

Brexit

Of de nieuwste ingreep past in het eerder aangekondigde schrappen van 4.000 banen is niet duidelijk. Eerder zijn in dat kader wel duizend banen verdwenen in Solihull. JLR moet alles bij elkaar bijna drie miljard euro bezuinigen na forse verliezen en ook om, net als concurrenten, de vereiste middelen vrij te maken om te investeren in elektrificatie. Daarbij komen dan ook nog dreigende berichten over een harde Brexit, die hard aan kunnen komen bij JLR dat nog altijd de meeste auto’s in fabrieken in Groot-Brittannië bouwt. De Britse minister van financiën Sajid Javid heeft afgelopen weekend gezegd dat zijn land de in de EU geldende regels en eisen niet meer klakkeloos over zal nemen maar zelf nieuwe eisen op zal stellen.

Fatale klap

Dat zou betekenen dat in Engeland gebouwde auto’s niet meer automatisch aan de EU-goedkeuring voldoen en dus in ieder geval extra gecontroleerd en mogelijk zelfs gekeurd zouden moeten worden voordat ze in de EU de weg op mogen. Auto-organisatie SMMT heeft al laten weten dat dat een fatale klap voor de toch al kwakkelende auto-industrie kan zijn. En als extra klap heeft president Donald Trump deze week in Davos geroepen dat hij snel een handelsakkoord met de EU wenst of anders de al lang dreigende invoerheffingen op Europese auto’s in gaat voeren.