Voorlopig lijkt de vertraging nog niet te leiden tot leverproblemen in Nederland. “Er is ons door Audi AG niets gecommuniceerd over langere levertijden,” zegt PR manager Ard van den Eijnde.

Audi Vorst heeft in eerste instantie 145 uitzendkrachten naar huis gestuurd. In het ergste geval kan de vertraging leiden tot het ontslag van 250 werkenden. Belgische media melden dat het gaat om onderdelen die nodig zijn voor de batterijen. De Franstalige krant L’Echo specificeert dat als leverproblemen bij de batterijcellen die afkomstig zijn van het grote Zuid-Koreaanse concern LG Chem. Audi ziet zich daarom genoodzaakt de productie van batterij-packs in de nachtdienst stop te zetten. De directie zou woensdag met de bonden overleggen over verdere maatregelen.

Audi zelf houdt de informatie meer algemeen: “De Audi e-tron en de Audi Sportback zijn onze eerste full-elektrische auto’s. Het is een nieuwe aandrijftechnologie waarvoor we samenwerken met 300 leveranciers. Die samenwerking is daarom ingewikkeld. We hebben te kampen met een onverwachte situatie en hebben maatregelen genomen om de voorraden te stabiliseren.” Dat alles betekent dat Audi Vorst dit voorjaar niet de beoogde 10.000 elektrische wagens van de band laat lopen maar hooguit 5.700.

LG Chem levert ook aan een reeks andere grote autofabrikanten. Geruchten dat ook Mercedes-Benz problemen ondervindt en haar doelstellingen voor het aantal te produceren elektrische modellen moet terugdraaien worden door Daimler echter tegengesproken.