Nissan zet de bijl er weer in

Nissan gaat nog eens 4.300 kantoorbanen schrappen en twee fabrieken sluiten in een poging het tij te keren. In Engeland neemt de vrees steeds meer toe dat de grote fabriek in Sunderland eraan gaat, zeker nu Brexit eind deze week dan toch werkelijkheid wordt.

Nissan verkocht in de eerste elf maanden van vorig jaar wereldwijd 5.128.900 nieuwe auto’s. Dat was acht procent minder dan in dezelfde periode in 2018. In Europa stortten de verkopen van het Japanse merk echter met bijna 19 procent in, op de Japanse thuismarkt werden ruim 13 procent minder Nissans verkocht. De productie daalde met bijna tien procent naar een goede 5.086.000 auto’s maar in Europa werden een kwart minder auto’s gebouwd.

Dramatisch

Door die slechte verkopen staat de winst zwaar onder druk. Nissan deelde afgelopen zomer al mee 10.000 banen te schrappen maar dat is nog lang niet voldoende, melden Japanse bronnen. “De bijl gaat er opnieuw in. De situatie is dramatisch, het is nu do or die,’’ wordt daar gezegd. De nieuwe ingrepen moeten er voor zorgen dat de winst tegen 2023 met zeker vier miljard dollar is opgekrikt. De Britten vrezen nu dat Nissan ook bij de fabriek in Sunderland, de grootste van het land, de poort dicht doet. Een teken aan de wand is de scherpe daling van de productie daar. In de eerste elf maanden van 2019 werden er in Sunderland 418.000 auto’s gebouwd, 22 procent minder dan een jaar eerder en ver onder de capaciteit. Nissan heeft er al een ploeg geschrapt en enkele honderden werknemers weggestuurd maar nu dreigt ook daar de bijl te vallen, aldus welingelichte Britse bronnen.

Brexit

Nissan heeft eerder laten weten dat de toekomst van Sunderland onzeker wordt als er een harde Brexit komt. Deze vrijdag om 24.00 uur Nederlandse tijd treden de Britten, na drie-en-een-half jaar gesteggel, inderdaad uit de Europese Unie. Voorlopig blijft alles hetzelfde omdat er nog een overgangstermijn geldt tot eind dit jaar. Maar Britse ministers hebben al geroepen dat ze dan de Europese regels, bijvoorbeeld voor auto’s, niet meer willen volgen en de vrije hand willen hebben. Dat zou betekenen dat in Britse fabrieken gebouwde auto’s mogelijk gekeurd moeten worden voordat ze in de EU de weg op moeten. Zo’n maatregel zou in ieder geval voor Nissan een barrière te veel worden.

In Nederland verkocht Nissan afgelopen jaar 13.683 auto’s. Het marktaandeel schommelt sinds 2014 rond de 3 procent na het absolute dieptepunt van 1,6 procent in 2013.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Nissan zet de bijl er weer in - Automobielmanagement.nl

Nissan zet de bijl er weer in

Nissan gaat nog eens 4.300 kantoorbanen schrappen en twee fabrieken sluiten in een poging het tij te keren. In Engeland neemt de vrees steeds meer toe dat de grote fabriek in Sunderland eraan gaat, zeker nu Brexit eind deze week dan toch werkelijkheid wordt.

Nissan verkocht in de eerste elf maanden van vorig jaar wereldwijd 5.128.900 nieuwe auto’s. Dat was acht procent minder dan in dezelfde periode in 2018. In Europa stortten de verkopen van het Japanse merk echter met bijna 19 procent in, op de Japanse thuismarkt werden ruim 13 procent minder Nissans verkocht. De productie daalde met bijna tien procent naar een goede 5.086.000 auto’s maar in Europa werden een kwart minder auto’s gebouwd.

Dramatisch

Door die slechte verkopen staat de winst zwaar onder druk. Nissan deelde afgelopen zomer al mee 10.000 banen te schrappen maar dat is nog lang niet voldoende, melden Japanse bronnen. “De bijl gaat er opnieuw in. De situatie is dramatisch, het is nu do or die,’’ wordt daar gezegd. De nieuwe ingrepen moeten er voor zorgen dat de winst tegen 2023 met zeker vier miljard dollar is opgekrikt. De Britten vrezen nu dat Nissan ook bij de fabriek in Sunderland, de grootste van het land, de poort dicht doet. Een teken aan de wand is de scherpe daling van de productie daar. In de eerste elf maanden van 2019 werden er in Sunderland 418.000 auto’s gebouwd, 22 procent minder dan een jaar eerder en ver onder de capaciteit. Nissan heeft er al een ploeg geschrapt en enkele honderden werknemers weggestuurd maar nu dreigt ook daar de bijl te vallen, aldus welingelichte Britse bronnen.

Brexit

Nissan heeft eerder laten weten dat de toekomst van Sunderland onzeker wordt als er een harde Brexit komt. Deze vrijdag om 24.00 uur Nederlandse tijd treden de Britten, na drie-en-een-half jaar gesteggel, inderdaad uit de Europese Unie. Voorlopig blijft alles hetzelfde omdat er nog een overgangstermijn geldt tot eind dit jaar. Maar Britse ministers hebben al geroepen dat ze dan de Europese regels, bijvoorbeeld voor auto’s, niet meer willen volgen en de vrije hand willen hebben. Dat zou betekenen dat in Britse fabrieken gebouwde auto’s mogelijk gekeurd moeten worden voordat ze in de EU de weg op moeten. Zo’n maatregel zou in ieder geval voor Nissan een barrière te veel worden.

In Nederland verkocht Nissan afgelopen jaar 13.683 auto’s. Het marktaandeel schommelt sinds 2014 rond de 3 procent na het absolute dieptepunt van 1,6 procent in 2013.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding